Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Har bästa fram nu också iom att 2 är nya

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av AndS
Xanthopteryx skrev: ons 02 okt 2019, 20:31 Jag brukar rotera hjulen så varje byte så sätter jag fram bak och bak fram (alltid samma sida dock). På så sätt slits de väldigt jämnt.
Då kan du inte sätta de bästa bak med den metoden. ;-) Men jag gör detsamma då alla däck fortfarande har hyfsat mönster om man följer det svenska regelverket för mönsterdjup. Och det är med vinterdäck som man kan få någon liten fördel med bättre mönster bak och då vid kraftig inbromsning där ett bra mönster minskar risken för att bilen bakdel ska komma i sidled på halkigt underlag, men med dagens system så är nog risken betydligt större att hela bilen istället hamnar i sladd pga av hastighet. Men det finns så många andra parametrar som är mycket viktigare speciellt mönsterdjup, däckmodell, bredd (många gillar breda lågprofildäck).
Men här får var och göra sin egen bedömning, många tester som gjorts är med bortkopplade system för att åstadkomma sladd och kunna påvisa skillnad oftast med mycket slitna däck, så man kan ju fundera på hur relevant det då blir.
av Xanthopteryx
Perra83 skrev:Det går såklart att göra på flera vis.
Hur ofta har du fått sladd? Hur lätt får du sladd? Det är nästan omöjligt med alla hjälpsystem som finns. Jag kan även känna att jag vill ha bra grepp fram för att kunna styra och bromsa. Vill inte heller förlora styrgreppet i en kurva. För mig har det gått rakt fram i kurvor fler gånger än att baken tappar greppet.
Köp annars två nya däck så är det lugnt.
Tja. Vår Mazda... RIP, mitträcket E18. Skrotad.
Det var så inihelvete skithalt (curlingis, sådär knottrig och härlig orsakad av underkylt). Gick som tur var inte så fort men det räckte. Och detta trots att det var bra däck på, men hade lätt kunnat gå än värre.
Jag har även råkat ut för att det varit på väg att släppa och har man då sämre däck bak så lär det släppa. Finns inga system i världen som kan rädda dåliga däck.
Dessutom är det bättre att kra rakt fram i något än via sidan.
Plus att du har sämre bromsverkan och sämre friktion bak bak (fysiken fungerar så) redan från början, innan du sedan har sämre däck.
av Xanthopteryx
Derank skrev:Jag har alltid kört bästa fram, bättre anser jag. Men alla gör som dom vill finns inget rätt så fel där

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Alla gör som de vill men fakta är att bäst däck bak = säkrare.
av Xanthopteryx
AndS skrev:
Xanthopteryx skrev: ons 02 okt 2019, 20:31 Jag brukar rotera hjulen så varje byte så sätter jag fram bak och bak fram (alltid samma sida dock). På så sätt slits de väldigt jämnt.
Då kan du inte sätta de bästa bak med den metoden. ;-) Men jag gör detsamma då alla däck fortfarande har hyfsat mönster om man följer det svenska regelverket för mönsterdjup. Och det är med vinterdäck som man kan få någon liten fördel med bättre mönster bak och då vid kraftig inbromsning där ett bra mönster minskar risken för att bilen bakdel ska komma i sidled på halkigt underlag, men med dagens system så är nog risken betydligt större att hela bilen istället hamnar i sladd pga av hastighet. Men det finns så många andra parametrar som är mycket viktigare speciellt mönsterdjup, däckmodell, bredd (många gillar breda lågprofildäck).
Men här får var och göra sin egen bedömning, många tester som gjorts är med bortkopplade system för att åstadkomma sladd och kunna påvisa skillnad oftast med mycket slitna däck, så man kan ju fundera på hur relevant det då blir.
Med 1.500-2.000 mil per år och lugn körning (rejsar aldrig vid rödljus exempelvis) så är skillnaden knappt märkbar efter en säsong. Om jag inte visste hur däcken suttit (märkt ut) så skulle jag inte kunna se utan att ta fram ett skjutmått och mäta detaljerna.
Är man gasglad så är det klart att skillnaderna blir större så man får ju göra en bedömning där.
Har aldrig haft mer än någon mm i mönsterskillnad på mina däck. Brukar spara ett däck som reserv (om något akut händer så har man något tills nyleverans) och väljer då det med djupast mönster men det brukar vara svårt för att det skiljer så lite. :-p
av JonasBe
Tack för alla svar.
Nu gällde inte min fråga säkerheten utan vad AWD systemet säger om olika slitage på däcken.
Så tack än en gång för alla svaren :-)

/Jonas
Felkod B5

Jag har inte läst eller hört om nå[…]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]