Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doffart
Malmstroem skrev: mån 01 apr 2019, 15:03 Jag pratar om fullastad med grejor för en vecka i fjällen med två hundar, två (numera rätt stora) ungar och åtta skidor etc. Nu kom jag från en A6 Allroad med tre-liters V6, så jag kan ha lite skev referensram.

För övrigt har jag just bokat upp B96 uppkörning, men inte fått tid förrän juni. Så skotersläpet får dras med en 245 -90 med 117 hästkrafter, eftersom jag inte får dra det med min XC90. Det går det också. Men nu kan vi tala om riktigt långsamt.

En XC90 D4 FWD gör 0-100 på 9,2 sekunder och toppar 205 km/h. Det bör räcka för de flesta. Det är bara att jag vill ha en snabbare bil, så jag tycker att det var värt att lägga till pengar för en D5 som gör 0-100 på 7,8 sekunder. Det finns inga "fakta" bakom det, utan bara min uppfattning.

Hur prestanda uppfattas är högst personligt. Det är bara du som kan avgöra vad som räcker för dig. Prestanda för att köra 80 km/h med släp lär räcka. Det är omkörningsprestanda som kan vara lite sämre med en D4. Men i realiteten så bör du nog inte ta omkörningar där du inte säkert kommer om med en D4.
Tusen tack för all info! Tacksam.
Vad tycker du om utrustningen i bilen? Är du nöjd med alla tillvalen?
Vill inte att en bil för 400k skall upplevas tråkig.
av V70_2005
Doffart skrev: mån 01 apr 2019, 14:04
V70_2005 skrev: mån 01 apr 2019, 13:57 Den har parkeringssensorer fram och bak? Viktigt, bilen är stor och sikten är begränsad.
Det ingår väl i parkeringskameran? :-o
Tror jag inte att det gör. Kameran är en kamera och ersätter inte sensorer.
av Doffart
V70_2005 skrev: mån 01 apr 2019, 15:41
Doffart skrev: mån 01 apr 2019, 14:04
V70_2005 skrev: mån 01 apr 2019, 13:57 Den har parkeringssensorer fram och bak? Viktigt, bilen är stor och sikten är begränsad.
Det ingår väl i parkeringskameran? :-o
Tror jag inte att det gör. Kameran är en kamera och ersätter inte sensorer.
Skall kolla allt när jag sitter i den imorgon. Tack för info!
av V70_2005
Sensorerna fram är viktigast. Tycker bilen verkar bra specad i övrigt. Nästan exakt så hade jag valt om jag skulle ha en xc90 till rimlig budget. Snygg färg också! Fastnar du inte, kolla in sharan som passar lite bättre med små barn.
av Malmstroem
Parkeringsensorer fram är väldigt bra att ha. VoC är också trevligt även om jag personligen skulle kunna leva utan den. Det jag använder är möjligheten att slå på parkeringsvärmaren, vilket med lite planering går att göra med tiduret.

Det jag skulle sakna är 360-kameran. Inte livsviktig, men definitivt trevlig.

Jag skulle också kunna tänka mig bilen i fråga. Jag antar att den har sensorer fram. Jag har inte sett många XC90 utan dem. Med titta efter innan du bestämmer dig. Det är en stor bil med rätt dålig närsikt.
av Flajjan
En XC90 är ingen "räserbil" inte heller det sättet man kör med små barn i bilen.
Personligen så tycker jag att D4 fungerar utmärkt i XC90, jag hade en XC90 D4 AWD, visst på motorväg i 140+ blev det lite segt, men i övrigt helt ok. Polestar ger lite mer vrid i mellanregistret - det är nog väl inversterade pengar. Jag var i valet och kvalet till sista bytet om det skulle bli en V90 eller XC90 igen. Det blev en V90 denna gång även den med D4.

Provkör man en D4 direkt efter en D5 så är det skillnad, men inte så det ur min synpunkt rättfärdigar prisskillnaden. - Här är alla olika.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag har en XC90 D4.

Det är ingen raket, men räcker gott och väl till. Det är ju ingen biltyp som man köper för att pressa tiderna på nurnberg ring.. 😁

Jag har AWD och vet inte om det är annan känsla än FWD.

Största risken är väl i så fall att en FWD är något mer svårsåld, men till ett bra pris har man ju även möjlighet att gå ner i pris när den ska säljas också..

Testa och känn om den har tendens att "sprätta loss" med framhjulen när du ska starta och svänga samtidigt.

Det har jag kört en hel del Volvobilar som gjort. Framhjulen slits snabbt i så fall. Där handlar det ju såklart om körstil. De FWD jag kört har varit tjänstebilar och då ändras körmönstret något åt det sämre hållet. 😁

Den jag har nu är min egen och där är jag betydligt snällare på gasen.

Att en D4 skulle vara för seg tror jag inte du kommer känna och har du inte AWD nu, så kommer du inte sakna det heller.

Bilen verkar bra specad i övrigt och platsen du har i bilen kommer du älska. Den sväljer allt... 😀👍🏻

Jag valde först mellan en v90cc och xc60, men efter att ha provlastat barnvagnen, så kom jag fram till att XC90 var det vettiga valet.

Sen är det en skön bil att köra och du sitter som en kung och med god sikt över omgivningen..
av jesperfalk
430k för en XC90 D4 Momentum som gott 6000 mil är dyrt. Jobbar själv med att prissätta bilar och Momentum utrustade XC90 i sig är väldigt svårsålda, lägg därtill en D4 FWD.

Gå in på Blocket så kommer du hitta Inscription utrustade D5 AWD som bara är lite dyrare.
Användarvisningsbild
av andreas 80
5 sitsare kan man hitta lite billigare
Men 7sits d5 awd av 2017 årsmodell är inte i den prisklassen än vad jag kan se.

Men håller med om att Momentum D4 Fwd nog inte är lättsålda och därmed borde ha en viss prutmån.

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]