- sön 16 dec 2018, 09:23
För att spåra ur lite. Jan man koppla en profil till två nycklar?
XC90 T6 2018
Moderator: Moderatorer
Xanthopteryx skrev:Profil på sportnyckeln funkar alldeles utmärkt för oss.Tack för alla svar. Verkar vara ett bra forum det här för nybliven Volvoägare...:)
Kom ihåg att batteri är en teknisk och ganska avancerad sak. Även den enklaste plastflärp kan gå sönder och självklart även så batterier.
Sedan kan ju radiomodulen i nyckeln pajja men batteri känns mer troligt. Det är ju bara en massproducerad sak som alla andra förbrukningsvaror och det blir ju fel. Har du otur kan även ett svindyrt blybatteri vara dåligt från start.
Sedan så slits ju batteriet om du använder det ofta så kör du enbart med sportnyckeln femtioelva gånger per dag så lär det ta slut snabbare men det tvivlar jag på att du eller någon annan gjort.
Xanthopteryx skrev:Angående sportnycel: Det räcker med att bilen får strömproblem eller annat så funkar den dåligt då du inte har den fysiska nyckeln i den. Alltid en risk på så sätt, men i normalfallet så kanske man använder den lite mer regelbundet (vad jag förstår har du inte haft bilen så länge) och om jag inte missminner mig så talar bilen om när batteriet börjar bli trött, så skall du bada vet du ju om detta och har med dig sportnyckeln, och funkar den då så är sannolikheten stor att den funkar när du badat klart, och larmar den om dåligt batteri så vet du att det är dags att byta innan den lägger av helt.Tänker i samma banor. Att sportnyckeln är mer "passiv" och inte sänder lika mycket som den ordinare nyckeln och borde räcka betydligt längre än batteriet i den stora.
Fjonsson skrev: ↑sön 16 dec 2018, 14:35Är batteriet helt dött kan inte nyckeln tala om för bilen att batteriet är dåligt.Xanthopteryx skrev:Angående sportnycel: Det räcker med att bilen får strömproblem eller annat så funkar den dåligt då du inte har den fysiska nyckeln i den. Alltid en risk på så sätt, men i normalfallet så kanske man använder den lite mer regelbundet (vad jag förstår har du inte haft bilen så länge) och om jag inte missminner mig så talar bilen om när batteriet börjar bli trött, så skall du bada vet du ju om detta och har med dig sportnyckeln, och funkar den då så är sannolikheten stor att den funkar när du badat klart, och larmar den om dåligt batteri så vet du att det är dags att byta innan den lägger av helt.Tänker i samma banor. Att sportnyckeln är mer "passiv" och inte sänder lika mycket som den ordinare nyckeln och borde räcka betydligt längre än batteriet i den stora.
Jag får ingen varning för lågt batteri när nyckeln ligger i mittkonsolen. Bilen borde ju rimligtvis då kunna känna av att batteriet är så dåligt att den inte fungerar för upplåsning.
Bilen vet ju att den ligger där (eftersom det går att starta) men samtidigt kan jag inte lägga in en profil för att den inte hittar en nyckel.
För det kan väl inte vara så att nyckeln laddas av att ligga där i mittkonsolen? Det borde ju stått i manualen tycker jag.
Drabbades av något liknande när min bankdosa plötsligt började bli trött. Använder ju Mobilt bankID numera så dosan ligger mest i en låda. Ingen batterilucka och väl på banken fick jag veta att displayen också är en solpanel och att jag bara skulle lägga den i solen en stund. Smart.
Jag var på gång att beställa en extra sportnyckel så jag och sambon har var sin. Någon som vet vad den kostar?