Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
T5 är väl givet. Dieselmotorerna köps bara av ekonomiska skäl för billig drift. Ser man till körglädje och att han kul och välja med hjärtat välj t5 eller t6.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
perhall skrev:
farmerswalk skrev:Jag är en av "de dumma" som beställde utan provkörning. Har kört D4 och D5 awd i V90 men inte T5. Kanske får prova till veckan.. Hade den femcylindriga D4:an i min V60 awd förut. Den kändes rejält strypt.
Menar du din förra bil eller den nya? 163 hk D4 kändes riktigt strypt, 181 var bättre.

Hur blev det nu då? Beställde du en T5 eller D4:)
Har fram till 9 maj på mig att välja motor och FÄRG.....
av wetterstrom
chefen har en cc t6 och den är fan inte snål, klara inte änns göteborg -karlstad utan att behöva tanka han ångrar att han inte tog d5
av volvokhaled
wetterstrom skrev:chefen har en cc t6 och den är fan inte snål, klara inte änns göteborg -karlstad utan att behöva tanka han ångrar att han inte tog d5
Måste va ett rejält hål i den tanken Bild
av Flajjan
Jag har en T5, det är en trevlig motor så tillvida att den är relativt tyst. Motorn känns ganska orkeslös när man väl vill gasa. Förbrukningen ligger i snitt på 0,93 ungefär efter 470 mil. Då kör jag lugnt - det går ju inte att köra på annat sätt med bilen.
Tanken är ju snålt tilltagen så man får ju tanka stup i ett, vilket stör mig. Skall vi åka på långsemester lär vi åka vår andra bil istället för denna - så man sitter bättre och framförallt slipper tanka i ett..

Lite bättre borde väl Volvo kunna bygga motorer, det finns ju motorer som är både vassare och snålare, eller liknande förbrukning men mer effekt.

D3 som jag körde i veckan för att prova andra stolar hade ett snitt på 0,63. Min gamla D5:a slickade i sig 0,82 så den var inte heller i närheten av de siffror som Volvo angivit. Hade under 11 månader en A6 med 3,0 TDI, den bilen gick bra, ordentligt med effekt och drack aldrig mer än 0,72. Man ställer sig ju frågan om Volvo kanske skulle gå en kurs i hur man bygger effektiva motorer, nej jad jämför inte 3,0 tdi med T5, snarade med min gamla D5 - förbrukning och effekt..

Att Volvo i övrigt kopierat Audi Allroad när dom byggde V90CC kan ju en blind höna se, stolar, sittställning är ju kopia av Allroad - men inte effektiviteten i motorerna..
av ansjo
wetterstrom skrev:chefen har en cc t6 och den är fan inte snål, klara inte änns göteborg -karlstad utan att behöva tanka han ångrar att han inte tog d5
:roll: :lol:

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]