Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mikolsson skrev: VOC funkar inte.
Värmaren startar inte utan indikerar låg batterispänning.
Min V90 som också är en D5 har samma problem.

Värmaren startar aldrig annat än om man manuellt via vanlig batteriladdare laddat batteriet till 100%. Det har enligt Volvos något långsökta förklaring att göra med att generatorn laddar bara batteriet till 85%, sista 15% ska tas som "energiåtervinning från bromsarna". Spelar ingen roll om man gör långresor, jag har gjort många med stora strömförbrukare avstängda (inga elstolar, ingen elratt, ingen elbakruta, ingen radio, inget helljus). Så kör du stadskörning och tvingas använda bromsarna mycket får du ett välladdat batteri, kör du endast landsväg med lite trafik så blir ditt batteri bara laddat till 85% och det är för lite för att värmaren ska starta. Kör jag VOC blir resultatet "Kunde inte starta förkonditionering". Försöker jag starta genom att sätta timer direkt i bilen får jag meddelandet "Förkonditioneringen avbröts för att säkerställa en hög laddningsnivå". I princip enda gången det funkat att starta värmaren är när batteriet är laddat med vanlig batteriladdare till 100%.

VOC är ett skämt på min V90. Nu efter tre verkstadsbesök för VOC och värmare så brukar fjärrstart av motorn funka ganska ofta, även om man får diverse felmeddelanden i appen.
Låter som ny programvara framöver komma lösa det problemet.
buzztr skrev:

Värmaren startar aldrig annat än om man manuellt via vanlig batteriladdare laddat batteriet till 100%. Det har enligt Volvos något långsökta förklaring att göra med att generatorn laddar bara batteriet till 85%, sista 15% ska tas som "energiåtervinning från bromsarna". Spelar ingen roll om man gör långresor, jag har gjort många med stora strömförbrukare avstängda (inga elstolar, ingen elratt, ingen elbakruta, ingen radio, inget helljus). Så kör du stadskörning och tvingas använda bromsarna mycket får du ett välladdat batteri, kör du endast landsväg med lite trafik så blir ditt batteri bara laddat till 85% och det är för lite för att värmaren ska starta. Kör jag VOC blir resultatet "Kunde inte starta förkonditionering". Försöker jag starta genom att sätta timer direkt i bilen får jag meddelandet "Förkonditioneringen avbröts för att säkerställa en hög laddningsnivå". I princip enda gången det funkat att starta värmaren är när batteriet är laddat med vanlig batteriladdare till 100%.

VOC är ett skämt på min V90. Nu efter tre verkstadsbesök för VOC och värmare så brukar fjärrstart av motorn funka ganska ofta, även om man får diverse felmeddelanden i appen.
Låter megabullshit....Sista procenterna ström man laddar i batteriet tar ju väldigt lång tid och man kan inte brassa på med massa ampere i slutet av laddcyckeln. även om man trycker på med 5-10 A så är det ju bara 1/10-dels hästkraft man kan bromsa viket inte ens är märkbart. Ska du ladda sista 15% får du väl göra en inbromsning 100-0 km/h som tar 20-30 mil och 1-2 timar. :P
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
buzztr skrev:VOC är ett skämt på min V90. Nu efter tre verkstadsbesök för VOC och värmare så brukar fjärrstart av motorn funka ganska ofta, även om man får diverse felmeddelanden i appen.
Jag har samma problem med appen och min XC90, men jag har upptäckt att felmeddelandena kommer när jag har bilen inställd på att kommunicera via bilens modem. Det verkar som om kvittensen från bilen till appen inte når fram för värmaren går i gång, trots felmeddelande.

Jag är inte helt hundra på att jag hittat "rätt" fel. Det var tidigare i veckan som jag upptäckte att det funkade när jag inte hade bilmodemet aktiverat och jag testar för tillfället med att varannan gång jag ställer bilen för kvällen ha modemet aktiverat respektive inaktiverat, så mot slutet av den kommande veckan borde jag ha lite mer säkerställda fakta för att kunna rulla in till verkstaden och ge en tydlig felbeskrivning.
VolvoB20 skrev:
buzztr skrev:

Låter megabullshit....Sista procenterna ström man laddar i batteriet tar ju väldigt lång tid och man kan inte brassa på med massa ampere i slutet av laddcyckeln. även om man trycker på med 5-10 A så är det ju bara 1/10-dels hästkraft man kan bromsa viket inte ens är märkbart. Ska du ladda sista 15% får du väl göra en inbromsning 100-0 km/h som tar 20-30 mil och 1-2 timar. :P
Inte första gången återförsäljare är ute och cyklar...
Det här med varningar för låg batterinivå verkar förfölja Volvo oavsett modell.jag har haft V70 I och V70 II båda med bränslevärmare och det har alltid indikerat låg batterispänning i tid o otid. När jag skulle köpa Bmw så var jag övertygad om att det berodde på för mycket värmare och för lite köra så jag beställde Bmw med både el och bränslevärmare.Jag minns att Bmw säljaren frågade mig varför jag skulle ha det. Jag förklarade mina dåliga erfarenheter med att batteriet blev urladdat. Bmw handlaren tittade på mig med tom o frågande blick och svarade visst vill du ha det så självklart ordnar vi det.Jag hade Bmw:n i tre år och använde den exakt på samma sätt som Volvon. Elmotorvärmaren användes inte en enda gång bara bränslevärmare och det fungerade helt utan varningar för låg batterispänning... jag tror att Volvo behöver snegla lite på Tex Bmw , det verkar sitta lite i väggarna hos Volvo
Bränslevärmaren i BMWn går dock max 30 minuter och värmer bara kupén. En lite snålare lösning (både för batteriet och bilen...)
Så här ser min statistik ut för mina två senastes bilar

- V70 D5 AWD 2008, Laddat externt en gång
- XC60 D5 AWD 2012 Laddat externt en gång
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Volvo 940 maxxecu mini bygge

Tänker du göra en ny kabelhärva ell[…]

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]