Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Amli skrev:Det skulle onekligen sticka i mina ögon om polisen gled runt i en XC90. Finns vettigare ställen att lägga pengarna på inom poliskåren. Däremot är det perfekt att byta Säpos X5:or nu mot XC90.
Det är ju inte helt omöjligt att den erbjuds till ett bra pris lite i skymundan så där, och får vi se den som polisbil är det knappast som dussinbil utan snarare för befäl eller dylikt. En MB V-klass (eller VW Multivan för den delen) är inte billig den heller med polis-spec.
MartinS skrev:Snyggt att relatera till Toyota Land Cruiser... Liiiite olika bilar skulle jag vilja påstå... Skribenten vet ju inte vad han skriver om.
Toyota LC rattas i princip enbart av rytteriet så det var onekligen ett något skevt exempel.
crumpets skrev:Frågan är om inte polisens körmönster kan passa en laddhybrid såpass bra att det ändå blir en besparing eller kostnadsneutral grej efter ett par år. Kan man ladda varje natt och mest glider runt i stan borde man kunna köra på extremt lite bensin med en T8, jag tror det skulle kunna under rätt omständigheter bli en klart rättfärdigad tjänstebil. D5 aut lär ju vara galet törstig i stan.
Jag skulle nog vilja påstå raka motsatsen och hävda att polisens körmönster passar mycket dåligt för en laddhybrid. Bilarna rullar alldeles för många av dygnets timmar och därtill allt för ofta på ett sätt som fullständigt dränerar batteriet. Då hade en T6 utan ett tungt batteri varit ett bättre alternativ, och D5 då förstås.
Amli skrev:Det skulle onekligen sticka i mina ögon om polisen gled runt i en XC90. Finns vettigare ställen att lägga pengarna på inom poliskåren. Däremot är det perfekt att byta Säpos X5:or nu mot XC90.
Sverige har väl redan undantaget en del länder i Mellan Östern världens dyraste polisbilar. XC70 T6 och E350 CDI 4 Matic med en del extrautrustning...
Nu gör ju Volvo en ordentlig klassresa i och med nya generationen, men det kan ju vara värt att nämna att det redan rullar en hel del XC90 inom polisen. De olika piket- och hundenheterna m fl använder civila XC90 till diverse uppgifter.
perhall skrev:
Sverige har väl redan undantaget en del länder i Mellan Östern världens dyraste polisbilar. XC70 T6 och E350 CDI 4 Matic med en del extrautrustning...
Mercorna är bara en handfull provbilar (färre än 10). De ratades som generell befälsbil men eftersom de redan var byggda så ingick det i kontraktet att de skulle köpas loss. Finns reportage i Teknikens Värld om den.

För övrigt är grundpris på bilen en rätt liten del i sammanhanget. En helt vanlig polisvolvo kostar ~600 tusen, Mercan runt 200 tusen till. Över en livstid på 5-6 år är det inte så mycket. Men då måste den vara väsentligt bättre också för att vara värt det och det ansågs den inte vara.
blåbärsmannen skrev:men varför inte en xc60 borde ju vara perfekt aldrig sätt heller.här utanför gbg så har det blivit många passat sista året man ser
Passaterna är som alternativ till Volvo när Saab försvann. Polisen måste tydligen handla av flera olika märken.
XC60 ser jag som en ganska poänglös polisbil, den kan inget som inte XC70 kan förutom att förbruka mer energi vilket inte är populärt bland de gröna.
XC60 har mycket mindre bagage också, men är å andra sidan mindre "vinglig", vilket ju till och från varit ett problem med volvokombipolisbilar.
Merca gav nog bra rabatt, kan inte tro att den var 200 000 dyrare än en XC70 för så mycket har det inte ens skilt i LP...
/Per

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]