Mäta laddning så måste motorn vara på.
Mäta vilospänning så skall du helst mäta när bilen är av helt.
Lite osäker på om man får helt rättvisande men testa att poppa huven och mäta på pinnen där?
Om den stämmer tillräckligt med vad du mäter direkt på batteriet så kan du ha huven på glänt och låsa bilen och vänta i flera timmar och sedan mäta där framme.
Värt att notera är även att det är sjukt svårt att ladda blybatterier fullt i en bil i normal körning.
Upp till cirka 80-85 procent går fort. Sedan tar det flera timmar att nå 100%.
Att dra ur batteriet går fort dock. Tändningsläge på i bilen (hålla inne startvredet några sekunder) drar uppåt tiotals ampere utan problem.
Temperatur påverkar också. Batteritemperatur. Inte lufttemperatur.
Här några tabeller som är bra riktlinjer. Du har AGM i din bil och borde då ligga på cirkus 12,85V fullt, obelastat! (alltså inget påkopplat och vilat i flera timmar, gärna över natten) och cirka 25 grader. Notera även där att det tar grymt lång tid att värma upp ett blybatteri. Stor massa.
Notera också att temperaturskalan gäller för vanliga våtcells men du kan grovt räknat bara räkna upp spänningen 0,15-0,2V så får du AGM.
Som du ser finns variationer i graferna då det finns olika typer av AGM och våtcell och gel, men det är en bra grov inriktning.
SoC-DoD.jpg (65.93 KiB) Visad 428 gånger
bild.png.f4a6add3907b7487161d9110b6d024bb.png (186.51 KiB) Visad 428 gånger
BatteriSpanningTemperatur.jpg (66.32 KiB) Visad 428 gånger
Batterikemi är komplicerade saker. Likaså att ladda är komplicerade saker. Och att underhålla för bästa livslängd.
Tillägg:
När jag pratar om normal laddspänning kring 15V så menar jag då att batteriet är kallt. Cirka 14,7 är normalt kring rumstemperatur-25 grader. Ökad laddspänning ju kallare det är. Minskad laddspänning desto varmare det är.
Grovt(!) räknat 0,01V/grad celcius.
Lägg på vid temperaturer under 25 grader och dra av vid temperaturer över 25 grader.
Därav ser du att vid 25 grader har du enligt ovan 14,7V laddspänning.
Kring 0 grader är det ca 0,25V högre. Alltså uppåt 15V. Vid -25 är det då uppåt 15,25.
Vid +50 grader (en bil blir varm på sommaren!) är det då ca 14,5V.
Grovt räknat som sagt var.
Svårt att veta exakt spec för Volvos batteri utan att ha grävt i datablad, och svårt att veta exakt hur Volvos BMS är programmerad.