Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FForsberg
Ska montera extraljus på min V90 -20 T8 och funderar på vart man kan ta ström under huven. Mätte mellan det utmärkta + & - "pinnarna" på vänster sida bredvid säkringslådan och där va 16V ungefär.

Nån som har nått tips ..
av Xanthopteryx
Du hittar inte 12v någonstans på en bil, oavsett modell. Du hittar typ 10-16V beroende på skick på batteriet samt huruvida det laddas eller inte. Därav är "12V"-prylar gjorda för att klara ett stort spänningsområde, oftast typ 10-16 eller 10-32V (klarar då även 24V-system). Kolla vad det står på dina extraljus...
Sedan är nog i övrigt inte dessa pinnar ändå lämpligt att plocka ström från utan det borde finnas någon kopplingslåda någonstans, men det har säkert någon annan bättre koll på, antar jag?
av KnotVillage
Vad ska du ha ström till. Krävs ju bara styrström och då är det absolut bäst att köra trådlöst relä som styrs via OBD uttaget. Det går liksom inte att klippa i kablage som man gjorde förr.
av morrow
Hej. Jag monterade extra ljus i min T6 och då tog jag + i säkringslådan. Se bild.
Jag valde XBB lösning då det verkade smidigast, blev en lazer linear 18 elite ramp.
IMG_2283.jpg
IMG_2283.jpg (334.12 KiB) Visad 1002 gånger
IMG_2283.jpg
IMG_2283.jpg (334.12 KiB) Visad 1002 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bilagor
IMG_2290.jpg
IMG_2290.jpg (398.73 KiB) Visad 1002 gånger
av Xanthopteryx
FForsberg skrev:Ska montera extraljus på min V90 -20 T8 och funderar på vart man kan ta ström under huven. Mätte mellan det utmärkta + & - "pinnarna" på vänster sida bredvid säkringslådan och där va 16V ungefär.

Nån som har nått tips ..
Kolla med Volvo vad det skulle kosta att få till mjukvaran för extraljus?
FInns sådan som ger en knapp i mittskärmen. Då vet de ju säkert också var det finns färdig kopplingspunkt eller motsvarande.
av Calvinator
Jag har googlebil men där satte Volvoåterförsäljaren in en puck i diagnosuttaget och sen en reläsats i motorrummet. Jag har NBB och då får man en app som man kan välja om extraljuset ska slås på vid helljus eller ej.
av FForsberg
Jag använde XBB dongle som hämtar styrström från OBD uttaget och det fungerar super bra. Jag tog ström från starthjälpsanslutningen då den va separat avsäkrad.
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?