- ons 23 nov 2022, 12:13
#1520581
Det som kan skilja mellan bensin och diesel är när värmaren går igång när du kör bilen. Annars är det samma sak - värmaren värmer vatten som cirkulerar i motorblock och till värmepaketet för kupén. Blir ju dessutom inte lika dåliga avgaser med uppvärmd motor. Men, bränslevärmaren säger någon då? Javisst, den tillför också men, den är å andra sidan sjukt effektiv. Nästan allt i bränslet blir till värme och förbränningen sker i hög temperatur i liten kammare.
Sommaren: Sätter du på fläkten i appen, som startar värmaren vintertid, så kommer den starta fläktarna i bilen för att ventilera kupéluften.
Fjärrstartar du motorn går AC igång.
Någonstans kring +10-15 grader (väldigt grovt räknat då jag tror innetempen i bilen spelar roll också) är skiftet från värmare till kupé. Ingen aning om exakt då jag kring den tempen inte kör värmaren, eller fläktar friskluft. Tips är att sopa bilen innan du värmer (alternativt starta värmaren och börja sopa samtidigt). Annars smälter snön och blir sådana där fina iskakor.
Jag brukar även ställa upp torkarna i serviceposition när jag vet att det kommer frysa på mycket eller snöa eller liknande till nästa gång jag skall ut.
Sommaren: Sätter du på fläkten i appen, som startar värmaren vintertid, så kommer den starta fläktarna i bilen för att ventilera kupéluften.
Fjärrstartar du motorn går AC igång.
Någonstans kring +10-15 grader (väldigt grovt räknat då jag tror innetempen i bilen spelar roll också) är skiftet från värmare till kupé. Ingen aning om exakt då jag kring den tempen inte kör värmaren, eller fläktar friskluft. Tips är att sopa bilen innan du värmer (alternativt starta värmaren och börja sopa samtidigt). Annars smälter snön och blir sådana där fina iskakor.
Jag brukar även ställa upp torkarna i serviceposition när jag vet att det kommer frysa på mycket eller snöa eller liknande till nästa gång jag skall ut.