- mån 02 maj 2022, 23:31
#1497935
Att däck "kastar" 1-2 millimeter får man tydligen leva med men är det flera millimeter så är det nog läge att reklamera. Men nu kanske dessa är för gamla.
Däckfirmorna brukar kränga loss däcket och vrida fälgen stegvis för att med lite tur hitta ett läge där orundheterna tar ut varandra. Det fungerade ibland på plåtfälgarnas tid (de var väl ungefär lika orunda som däcken) men med alu-fälgar blir det ju liksom ingen skillnad eftersom fälgen är svarvad.
Om man anlitar en däckfirma som använder "road force"-balanseringmaskin så upptäcks felet redan vid monteringen och det blir enklare att reklamera däcket.
Janneck skrev: ↑sön 01 maj 2022, 21:25 .. Jag har filmat rotationen och fick men en överraskning, de är inte helt runda.Tyvärr så får man orunda däck emellanåt. Även om man köper dyra premiummärken men då händer det förmodligen mer sällan än på budgetmärken..
Att däck "kastar" 1-2 millimeter får man tydligen leva med men är det flera millimeter så är det nog läge att reklamera. Men nu kanske dessa är för gamla.
Däckfirmorna brukar kränga loss däcket och vrida fälgen stegvis för att med lite tur hitta ett läge där orundheterna tar ut varandra. Det fungerade ibland på plåtfälgarnas tid (de var väl ungefär lika orunda som däcken) men med alu-fälgar blir det ju liksom ingen skillnad eftersom fälgen är svarvad.
Om man anlitar en däckfirma som använder "road force"-balanseringmaskin så upptäcks felet redan vid monteringen och det blir enklare att reklamera däcket.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Har passerat 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande med många krokiga omvägar 
