Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2fast4u
Alla har säkert märkt att priserna har rasslat till riktigt ordentligt, vilket har fått mig personligen att gå i taket.

Känner en person som köpte en S90 T5 2017 fullmatad med allt förutom läderklädsel. Det gick på nettopris 370 000kr. Det motsvarar cirkus en årslön med lite plusmarginal för genomsnittet.

Idag säljs samma bil med mildhybrid teknik och för övrigt samma prestanda 0-100. Om man skulle köra samma nettopris så landar bilen på 510 000kr. Visserligen följer då även med läderklädsel, men man kan dra bort 20 000kr för att göra en rättvis jämförelse.

Således är slutsatsen att en identisk bil fått en ”prisutveckling” på 120 000kr under 5 års tid. Snittlönen har definitivt inte fått samma utveckling. Vad är det då som driver på denna skillnaden i kostnad? Det är fortfarande samma plattform och samma motor. Mildhybridtekniken kan knappast kosta 120 000kr.

Om vi dessutom lägger till malusskatten år 1-3 så får vi en katastrofal kalkyl med ett påslag på 30 000kr.

Denna person håller hårt i sin bil och vägrar uppgradera. Varför skulle man ens vilja göra det och betala 150 000kr mer idag jämfört med 5 år sedan? Dessutom i och med att plattformen är på utgående så tar man en väldigt stor risk i form av andrahandsvärde.

Sen är det min personliga uppfattning att Volvo i och med dessa prisökningar har helt och hållet tappat förankringen med deras ursprungliga mission statement att göra säkra bilar för folket. Deras bilar var betydligt mer tillgängliga för folket tidigare. Idag förväntas man lägga nästan halva lönen av en skattad genomsnittslön för att köra en Volvo. Detta tycker jag är oerhört tragiskt.

Vem säger att denna trend inte kommer fortsätta? Vissa säger man ska byta till elbil, men det är bara en tidsfråga innan staten skattar sönder dessa också. 70% av bränslepriser är skatt och det intäktsbortfallet måste ersättas på ett eller annat sätt även på elbilar. Hur kul kommer det då vara att punga ut ca 700 000kr för en större elbil (inte budget XC40) och samtidigt betala ca 10kr per mil i skatt?

Kontentan är nog att man helt ska behålla de gamla bilarna så länge som möjligt och vägra köpa nytt. Det tycker jag i alla fall.
av AndS
Volvo har kinesiska ägare och fokuserar mera på andra marknader än Sverige. När V/S90 modellerna kom prissattes de utifrån att Volvo saknade likvärdig ersättare till V70/XC70 modellerna och försöka slå sig in på ett nytt kundsegment som handlat t.ex. de större BMW/Audi/etc.
Så idag är det nog V60/S60 du ska titta på för att jämföra prismässigt och Volvo har inga mindre/småbilar längre.
Så vill du hålla kvar vid Volvo är det vad som gäller, "folkbilen" försvann för många år sedan och erbjuds idag av Hyundai, Kia, Skoda, Nissan, etc.
Hade Volvo hållit kvar vid tidigare segment hade de tagit samma väg som SAAB med sina låga volymer utifrån ett globalt perspektiv när ännu större biltillverkare i väst har fått kämpa och även konsolidera och gå samman i utveckling.
av least
Volvo som tillverkare tar det pris för bilarna som kundbasen är beredd att betala. Det är inget unikt för Volvo.
Du klagar väl inte på att andra märken som Audi och BMW tar betalt för sina bilar?
Nu är det inte bara Volvo som höjt priserna. Motsvarande BMW, Audi och Mercedes har så vitt jag kan se gått upp i samma storleksordning. Begagnade bilar har också gått upp i pris. Jag antar att detsamma gäller Kia, Toyota etc. Då jag inte är överhuvudtaget intresserad av dessa bilar har jag rätt dålig koll på vad de kostar.

Det finns flera orsaker, men i slutändan spelar det mindre roll. Som enskild konsument får du välja vad du anser dig ha råd med. Det ser ut som om bilarna blir sålda på nuvarande prisnivå -- så jag har svårt att påstå att det har fel pris.

En ny bil (Volvo eller annan) är inte en mänsklig rättighet. Det går alldeles utmärkt att klara sig med billigare transportmedel.
Tillgång och efterfrågan, är det enkla svaret.
Och det gäller alla bilmärken.
Tillgången ÄR dålig just nu, på grund av stängda fabriker, brist på råvaror, brist på delar och så vidare.
Dessutom ökar då även priserna på råvaror och delar, vilket självklart visar sig i bilens pris.
Plus att man ju kan ta så mycket betalt så att man ändå kan sälja det man tillverkar.
Rent krasst: Vill du sälja en sak och fler än en är intreeserad har du troligen för lågt pris på saken.
Så tillverkar du 700.000 bilar och kan sälja alla dessa 700.000 direkt och har vrålkö, så har du, för billig bil helt enkelt.

Angående priser och brister så, ta en så enkel sak som virke som många använder (till bland annat dessa hiskeliga altaner som blivit så på mode). Priserna har stigit mycket, på bara ett år. Vi pratar ökning på 25-50% på något år eller två!

Sedan måste ju även tillverkarna ta in intäkter för att utveckla morgondagens bilar, med allt vad det innebär av krav och kostander.
Det är vädigt få som kan få gratislån av lurade kunder, så som Tesla gör exempelvis, så då får man hämta kapital på det man säljer helt enkelt.
av refbob
Fick samma resultat när jag kollade på att byta tjänstebil. V90 CC som är bra utrustad My 2019 kostade 10 basbelopp ca 460 000. Nu kostar den den över 12 basbelopp ca 600.000 med lika utrustning. Då är rabatterna avdragna i båda fallen. Synd att jag inte haft samma löneutveckling under dessa 3 år...
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]