Är inte hela vitsen med varvräknaren i ekonomiläget att ge föraren info om hur pass ekonomiskt man kör? Jag kan inte påstå att jag använt ekonomiläget mer än för att testa det, men så tolkar i alla fall jag informationen. Ur det perspektivet så ser jag absolut att den tillför något, men om man däremot redan är eco driving ninja så har du säkert rätt i ditt påstående.
När det gäller PA och frirullning så finns faktiskt en inbyggd funktion som man kan använda. Om man manuellt gör ett kort litet gaspådrag i samband med nedförsbacke så kommer PA att tillåta en högre hastighet än den inställda, dvs om bilen vill rulla fortare än inställd hastighet så kommer den att göra det. Har iofs inte testat funktionen i just ekonomiläget, men den fungerar i både standard och performance på min XC90.
V70_2005 skrev:Instämmer. Frihjulsfunktionen är den stora grejen, dock kräver den en aktiv förare då det inte är ofta den går in automatiskt på t.ex. PA utan oftast i en rejäl nerförsbacke prioriterar bilen att hålla hastigheten och bromsar istället för att rulla fritt och tjäna igen delar av uppförsbacken innan.
Hade varit fint om man kunnat ställa ett intervall på PA typ tillåt 20km/h över hastighetsgränsen vid frihjul.
Sen är instrumenteringen vid ekonomiläget på XC90 "ful" och man får en varvräknare som inte bidrar till något i ekonomiläge (ser inte vilket varvtal bilen håller samt om man vid motorbroms varvar lagom högt) så jag har ett individuellt läge med ekonominställningar men en annan instrumentering.