perhall skrev:Ni kan inte jämföra en a6 med sportchassi med en allroad som har luftfjädring. Allroaden har mycket skönare fjädring än v90cc enligt alla tester och dessutom är den tystare.. Det senare kan dock bero på vilka däck som sitter på men enligt bullertester är A6 generellt tystare än v90
Jag vänder mig emot generaliserade och svepande kommentarer som är helt ogrundade. Hästlängder är inte så nyansskillnader
Notera också att Allroad alltid får beröm för komfort och v90cc fått kritik för hård fjädring.
Men naturligtvis är din åsikt mycket bättre än den samlade motorjournalistikens. ..
Exakt var har jag jämfört Audis sportchassi med en Allroads? Det jag har jämfört är stolarna mellan A6 (som jag vill minnas Allroad bygger på??) och V90, ingenting annat. De har också stor inverkan på komforten, tro det eller ej.
Du skriver också att du "vänder dig emot generaliserade och svepande kommentarer som är helt ogrundade"? Vad menar du?
"Notera också att Allroad alltid får beröm för komfort och v90cc fått kritik för hård fjädring"
Specifikt och välgrundat...?
Så "den samlade motorjournalistiken" anser att V90 CC är en icke komfortabel bil eller vart vill du komma? Du öser på om "komfort" men det begreppet innefattar bra mycket mer än fjädring...
Jag anser att komfort handlar om en helhetsbild utifrån ex. fjädring/stötdämpning, ljudnivå, stolar, förarstödssystem, bra värme, bra ljus, och huruvida du kliver ur bilen efter en 100-milatripp och inte är mörbultad. Läs gärna Teknikens Världs senaste test där de kört V90 CC och E-klass Allterrain från Skåne till Norrland. Ett sånt test (eller ännu längre) kan möjligtvis avslöja vad som är "komfort", inget annat.
Beroende på vilken motormedia du väljer att läsa framkommer olika åsikter om samma bilar. V90 CC har i vissa tidningar fått kritik för att ha hård fjädring, medan andra skriver att den är hård i jämförelse med XC70 (som vi alla vet är väldigt mjuk) men ändå väldigt bekväm. Och vad får dig att tro att motorjournalister förmedlar någon sorts "objektiv" bild av verkligheten vad gäller upplevelse och känsla?
Själv upplever jag V90 CC (med akustikrutor och 20") klart (!) tystare än BMW 520d Touring och MB E220 D (nya). Den är "hästlängder" tystare än A6 med sportchassi och 18". Ljudupplevelse är väldigt subjektivt och beroende av så många olika faktorer men det är min upplevelse.
Skickat från min iPhone med Tapatalk