Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Primus skrev:Jag provkörde en S90 häromdagen. En på många sätt positiv upplevelse. Det jag inte gillade var stolarna. Nu vet jag inte om det var de vanliga eller sport, men utgår från att det var de vanliga. Jag hade inte så svårt att hitta rätt körställning. Kändes som att jag ganska enkelt skulle kunna hitta en eller ett par lägen som passar mig.

Men själva stolen passade inte mig alls. Den var för hård och i sin hårdhet också obekväm. Jag väger några kilo, om vi säger så, och kanske är stolen designad för de med lite smalare kroppskonstruktion. Men för mig blev det ett uppvaknande, jag måste provköra mer och dessutom svänga förbi några andra bilförsäljare. Skulle tycka att det var mycket märkligt om det skulle vara stolarna som får Volvo att gå bort. Nu har jag ett lite knepigt bilavtal på jobbet så jag har inte så mycket att välja på om jag inte vill köra pyttesmå bilar. Volvo, Audi och VW är nog(får kolla upp närmare i veckan) de enda större bilar som är tillåtna.

Edit: När jag skrev detta utgick jag från att det är samma stolar i nya XC60. Men det kanske det inte är..?
Vi gillade halvläder bättre. Tyckte man satt skönare där.
av Christerv70
Flajjan skrev:Utan att vara tjurig eller racka ner på bilen som sådan - eftersom jag säkert är ökänd här inne som idioten som bara klagar..

Är det bara jag som tycker att sittställningen i nya V90 - i mitt fall CC är kass och märklig.

V/XC70 satt man rakt upp och ner i en stol som var mjuk och behaglig. Ville man luta stolen bak kunde man göra det.

V90CC sitter man ju på golvet, väldigt tillbaka lutad i stenhårda stolar - därav mitt ryggproblem. Det är defacto samma sittställning eller sämre än Audi A6.

Justeringen är ju även den av sämre snitt, i V/XC70 kunde man höja i bakkant, nu när man höjer i bakkant lyfter man hela stolen.
Som bilen verkar vara byggd skall man sitta tillbakalutad - på golvet, då har man skönt stöd för armarna, men man ser inte motorhuven och huvet är precis över dörrsidan (jag är 181) har sett många som sitter på detta sätt.

Justerar jag upp stolen så den är nästan rak - då har jag huvet i taket och backspegeln mitt i synfältet - iof ganska skönt, det är ju bara att köra, snett till högre ser jag inget.

Dessutom är man högt över armstöden - så det blir inte speciellt avslappnad körställning..

En crosscountry köpte jag för att sitta rakt och kliva rakt in och ur som den gamla - sitta under tröskeln - det var ballt när jag var 18, det är mer än 20 år sen..

Är det bara jag som tycker att man sitter illa i bilen? Tycker och tycker - min rygg säger ifrån, idag har jag kört 17 mil i tre omgångar och det värker i korsryggen, känns tämligen trist.

Hur sitter ni andra - på golvet med huvet precis ovan dörrsidan?

Tycker ni andra att stolarna är bra eller för hårda?

Känner igen lite av det du skriver om stolarna. Jag har också sportstolarna och upplevde i början att det "stramade" lite i ryggen. Det blev dock mycket bättre när jag höjde stolen rejält. Jag gillar att ha stolen högt, körde xc60 innan och där hade jag stolen högt samtidigt som bilen också är högre. Gillar inte känslan av att "sitta på golvet" För egen del så märkte jag att jag sjönk ihop med kroppen för att kunna se HUD-displayen. Kortfattat så gjorde höjning av stolen och justering av HUD att jag nu sitter riktigt bra, stolarna är dock något hårda.
Användarvisningsbild
av Robbi
Primus skrev:Jag provkörde en S90 häromdagen. En på många sätt positiv upplevelse. Det jag inte gillade var stolarna. Nu vet jag inte om det var de vanliga eller sport, men utgår från att det var de vanliga. Jag hade inte så svårt att hitta rätt körställning. Kändes som att jag ganska enkelt skulle kunna hitta en eller ett par lägen som passar mig.

Men själva stolen passade inte mig alls. Den var för hård och i sin hårdhet också obekväm. Jag väger några kilo, om vi säger så, och kanske är stolen designad för de med lite smalare kroppskonstruktion. Men för mig blev det ett uppvaknande, jag måste provköra mer och dessutom svänga förbi några andra bilförsäljare. Skulle tycka att det var mycket märkligt om det skulle vara stolarna som får Volvo att gå bort. Nu har jag ett lite knepigt bilavtal på jobbet så jag har inte så mycket att välja på om jag inte vill köra pyttesmå bilar. Volvo, Audi och VW är nog(får kolla upp närmare i veckan) de enda större bilar som är tillåtna.

Edit: När jag skrev detta utgick jag från att det är samma stolar i nya XC60. Men det kanske det inte är..?
Jag är inte heller någon liten spätt, om man säger så, men jag sitter mycket bättre i de nya stolarna än de gamla i XC70. I de gamla så var de skålade på fel sätt så sidorna lite skar in i ryggen, de låg emot hela tiden och efter några mil så kändes det. Det fenomenet har jag inte i de nya.
av lanov
Håller med om att stolarna inte är vad jag hade önskat. Höger armbåge får inte plats, för kort sits och den delen går inte heller att ställa lutning på. För hårda säten. Inte så nöjd som jag hade hoppats på!
av AndS
När diskussionen nu har startad har jag börjat fundera lite till. Jag sitter bra i stolen men sitthöjden när man kliver ur bilen känns som lägre än i gamla V70. Var faktiskt en av orsakerna till att det blev CC istället för den vanliga.
Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !