Att byta olja och filter själv är inte så svårt. Men det krävs någon form av billyft, smörjbrygga eller pallbockar. Man måste komma under bilen och jobba. Dessutom krävs det något att ta vara på den gamla oljan. Därför är en så kallad Gör Det Själv-hall ett bra ställe. Flera större bensinstationer har sådant. I alla fall i tätorterna. Man brukar även kunna hyra verktyg där. Och spilloljan i det här fallet, brukar dom också ta hand om.
Om man skulle göra en generell beskrivning så kan det gå till så här: Man varmkör motorn så att oljan rinner lättare. Den behöver inte vara "glödhet" men ändå i arbetestemperatur. Så kör man in på GDS-hallen och upp på lyften/smörjbryggan. Innan man lyfter upp bilen, om det är en billyft, så tar man av oljepåfyllningslocket som sitter uppepå motorn. Detta gör man för att det inte skall bli vacuum när man häller ut oljan. Om det blir det tar det onödigt lång tid och man hyr GDS-platsen på tid. När det är klart så lyfter man upp bilen. Vissa bilar i dag har en bottenplåt eller hasplåt. En skyddsplåt (ofta av plast) under i stort sett hela motorrummet. Den får man lossa. Det brukar vara skruvar utmed långsidorna på plåten. Sedan får man lokalisera oljetråget, alltså den understa delen av motorn. Längst ner, i riktning mot marken finns en bottenplugg. Det är helt enkelt en mycket kort skruv och skruvskalle i en kort enhet. Det kan vara olika med greppfästet på pluggen. Ibland är det utvändig sexkant (som en vanlig "bultskalle") och ibland kan det vara en utvändig fyrkant. Detta varierar mellan olika bilmodeller. Som om inte detta vore nog, så kan det finnas invändiga sexkant eller fyrkantgrepp, Insex heter det om det är sexkant. Det finns säkert fler varianter på detta. Jag har inte sett alla. Så i det här läget gäller det att
veta vilken fattning pluggen har. Antag att man redan vet det, då är det bara att öppna bottenpluggen om man har sett till att det finns någon form av uppsamlingsanordning. Är det en GDS-hall så brukar det vara en tratt på några rörliga rör som går till ett kärl av något slag. Gör man det själv hemma på gården/parkeringsplatsen eller annat så måste man ha en balja eller ett tråg av något slag. Och motorn rymmer ungefär 4 - 5 liter olja. Det tråget man har måste då rymma lika mycket. När oljan rinner ut ger man sig på oljefiltret. Det har man kollat in i förväg var det sitter. Det finns speciella spännverktyg för att ta loss ett gammalt oljefilter. Har man inte det, så finns det en "redneck junkyardmetod". Man kör helt enkelt en stor skruvmejsel rakt igenom filtret, diametralt, så att mejseln bildar ett vridhandtag. Men detta får ses som en nödåtgärd om man inte kan göra det med verktyg. Och som sagt, på GDS-hallar kan man hyra verktyg. Därpå låter man också oljan rinna ut. Låt det rinna och droppa. Det kan ta några minuter.
Sedan sätter man tillbaka bottenpluggen och ett nytt filter. Om bottenpluggen har en tätningsbricka av koppar så är det vanligt att byta ut den. Det har dom ofta om greppskallen är utvändig sexkant. Det kan förekomma andra tätbrickor av olika modeller också. Det hör till det man får undersöka först.
Det nya oljefiltret så, Där tar man med fingret en droppe olja, eller två och stryker runt på den gummiringen som sitter närmast ytterkanten på oljefiltret. Alltså den delen som kommer att sitta mot motorblocket. Det gör inget om det är den gamla smutsiga oljan som man doppar fingret i, det är så lite det handlar om. Detta gör man för att, hör och häpna, man drar inte åt filtret med något verktyg! Då behövs det lite glid på gummiringen så att den följer med runt när man drar åt för hand. Man kan säga att man drar så hårt man kommer åt med enbart handen. Alltså med ett stadigt handfast grepp.
Har man en bottenplåt så är det dags att sätta fast den igen. Sedan sänker man ner bilen om den står upphissad. Därpå häller man i den nya oljan av rätt sort och volym, som man har tagit reda på i förväg. Antag att motorn rymmer 4,5 liter olja, den den säljs på 5-litersdunkar, då får man se upp så att man inte överfyller. Man får använda oljestickan på vanligt vis för att kolla. Sedan provstartar man motorn och ser så att det inte läcker någonstans. Är allt bra så har man gjort dagens bilservicejobb. Har man varit i en GDS-hall så gäller det ju regler där att man slänger det gamla filtret i någon avsedd soptunna och torkar bort eventuellt oljespill och skräp efter sig. Slarvar man med detta så blir det ju genast "skrivna klagolappar i tvättstugan-syndromet" och någon av personalen går en övervakningsrond för att se att alla sköter sig. :-(O) ??:-/
Detta har jag nu beskrivit rent generellt hur det går till. Det
kan vara annorlunda beroende på hur bilen och motorn ser ut och är uppbyggd. Men det vet jag inte så mycket om i det här fallet. Så detta blir min gardering.