Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo24078
Funderar på att montera en begagnad bensinvärmare i bilen, en 240 -78.
Någon som har monterat värmare?
Tänkte försöka få tag på en bra begagnad. Mycket krångel att installera?
Hur gör man med bränslet? Går det att T-a på sig på soppaledningen från tanken?
Styrningen till kupèfläkt, är det klart i elektroniken?
Vilken värmare att rekomendera, VFA091 B?
:)
av Rådlös
Volvo Flygmotor 091B är en utmärkt värmare och det finns många trådar om den här.
Men jag ställer mig lite undrande om den blir så lyckad i din bil, som trots allt är några år gammal.
Så här är det: 091B är bara en vattenvärmare. Motorns kylvatten värms upp och det leds ju med hjälp av en cirkulationspump rent naturligt in i den vanliga kupevärmaren som finns i bilen. Till 091B finns det styrelektronik som kör den ordinarie fläkten och värmer kupen. Det är just detta som jag kanske ställer mig lite tveksam till. I nyare bilar är det förberett så det är i princip bara att plugga in förutom den rent mekaniska monteringen. Och eftersom den är "skräddarsydd" för bilen så bör man ju välja samma monteringsplatser etc. etc. som det är avsett. Det kanske är mindre bekymmer, plats finns säkert. Det som är frågetecknet är om elektroniken är anpassad i din bil? Kolla upp ordentligt innan du köper något. Och köper du 091B, så skall du vara medveten om att det är mycket kringutrustning, pumpar, elektronikcentral, tidur, termostat och en omfattande kabelhärva till detta som krävs. Gå inte på en "pladdrig" försäljare som säljer enbart värmaren. Du behöver all kringutrustning också.
Värmaren hette Volvo Flygmotor från början. Hela konstruktionen och serviceåtaganden m.m m.m köptes upp av Ebersprächer för något tiotal år sedan. Den tillverkas nog inte längre, men har säkert efterföljare. Så vill du veta några viktiga detaljer eller behöver delar, så är det Ebersprächer som gäller. Dock är det så att det är en så välkänd värmare så varje bilelektriker med lite självaktning och gott rykte kan bistå med hjälp.
Det fungerar ju även med andra värmarmodeller. Jag hade en jobbarkompis som köpte en Ebersprächer luftvärmare, som var framtagen enbart för dom sista luftkylda VW-modellerna. (Jag tror bilen hette VW 411 ?) Hursomhelst, min jobbarkompis hårdlödde ihop en vattenslinga till värmaren och satte i hetluftströmmen och monterade sedan allt i en Volvo 240 av 70-talsmodell. Även det tillhörande tiduret fick han med. Hela installationen fungerade perfekt med både varmluft och varmvatten. Med detta vill jag säga: Lås dig inte på den "moderna" tekniken. Den äldre tekniken fungerade också.
Användarvisningsbild
av Frrla
Är det bara jag, eller är bensinvärmare och värmepaket det som kräver mest av personen som skruvar en himla massa jobb? eller är jag fel ute?

Fick erbjudandet att plocka en fungerande 091B komplett från en bil, men efter lite forskning skulle det vara ganska "svårt". så jag gav f i det och kör motor å kupévärmare ist.. kanske har jag blive "lurad" men det fick jag fram iaf..

Vill inte skrämmas, men jag vill iaf veta vad jag skall ge mig in på.
av Rådlös
Frrla: Det beror alldeles på grundförutsättningarna. Om vi antar att båda bilarna, donatorbilen och mottagarbilen är lika, så är ju halva jobbet redan gjort. Lossa alla delar, klipp inga kablar, förmodligen sitter dom i kontaktdon och där sitter dom bra. Sedan kommer mekanisk montering. Memorera hur allt satt i donatorbilen. Tag foton om det underlättar. Eftersom kablarna har kontakter kan dom förmodligen bara passa på ett sätt i mottagarbilen. Skulle det inte vara någon kontakt någonstans så gäller det att skriva upp vilken kabel, färg eller annan märkning som satt i den aktuella anslutningen. Säkring etc. följer man efter dom anvisningar som bilens instruktionsbok säger. Det finns högst troligt redan en anvisad säkring.
Av bränsleledningen tar man ju med så mycket man bara kommer åt. Gummislangar kan man räkna med att byta ut, men spara dom gamla så att man får grepp om längd och dimension. Nya slangklämmor etc. etc. kan man ju också satsa på.

Jag skall bifoga en bild på hur det inte skall se ut om man köper en värmare.
Bild
Det här är en bild som jag hittade på nätet. Någon bilskrothandlare hade lagt in den. Jag skulle inte betala många hundralappar för den värmaren med avklippta kablar.

Går du på mitt alternativ som jag beskrev i tråden med en VW-värmare eller annat, så blir det säkert enklare. Den får sin elmatning via tiduret som blir som en sorts "driftcentral". Där är väl endast att få till bränsleförsörjningen på ett bra och säkert sätt. Dra inga långa sträckor med gummislang. Använd bränslerör i metall till det i stället.
av volvo24078
Tackar för utförliga och bra svar!
Så det är altså huvudsaken att man får tag i en värmare som suttit i en exakt samma bil tidigare, för att få det att fungera med fläktsyrning på enklast möjliga vis?
Men hur är det med bränsletillförsel, går det att ta från slangen/röret från tanken och få pumpen att suga den vägen, eller måste man ta hål i tanken? Verkar ju som det blir en hel del jobb om man måste ta direkt från tanken..
av volvo24078
Tackar för utförliga och bra svar!
Så det är altså huvudsaken att man får tag i en värmare som suttit i en exakt samma bil tidigare, för att få det att fungera med fläktsyrning på enklast möjliga vis?
Men hur är det med bränsletillförsel, går det att ta från slangen/röret från tanken och få pumpen att suga den vägen, eller måste man ta hål i tanken? Verkar ju som det blir en hel del jobb om man måste ta direkt från tanken..
av Rådlös
Exakt motsvarande bil är nog att ta i om man skall leta en donatorbil. Tidigare var det ju så att modellerna och utförandet höll i sig under några år. Så utförandet fanns med några år.
Bränsleförsörjningen är jag osäker på. På en insprutningsmotor skulle jag aldrig gå på den befintliga bränsleledningen. På en förgasarbil blir jag tveksam. Tänk om värmarens ledning och pump "stjäl" det lilla tryck som en förgasarmotors bränslepump har. Ca 0,2 bar. Det finns liksom inga marginaler där.
Detta är min gissning, men någon annan kanske vet mer? Om inte annat kanske du ser hur det är gjort på donatorbilen. Det kanske finns förberedda stosar i armaturen? En plugg att lossa och sätta en bränsleledning i stället. Om inte annat kan det säkert vara enklare att ta lös armaturen och borra och gänga ett hål i armaturen än att borra i tanken.
av osla
har själv denna värmare (tror jag) i min 245, men dock så startar inte bränslepumpen. men tycker det verkar vara tjorvig el till den, massa reläer och kablar kors och tvärs. har även eftermonterat en webasto dieselvärmare i min mercedes, och elen till den var skitlätt, plus och minus var det enda som behövde kopplas in i bilen (jag skippade kupefläkten, har kvar kablarna men vet inte riktigt vars dom ska) det svåraste var att hitta en plats i motorutrymmet, är inte lika gott om plats i w124:an som i 240in :wink: . bränsleledningen t_ade jag bara precis framför tanken, för är en doseringspump i webaston som måste ha självtryck på "sug sidan" och det var för lite självtryck i motorutrymmet.

var jag du så skulle jag leta efter en lite nyare webasto värmare istället, för den var simpel att koppla in. tog den inte ens från en lika dan bil, utan den kom från en w210 och jag monterade den i en w124
av Rådlös
Installationsmanual har jag inte, men här på forumet finns någon tråd under FAQ med användarmanual för 091B. (Och D. Dom är lika). På den här sidan kan du kanske, eventuellt, möjligen få fram hur delarna sitter: http://www.volvopartswebstore.com/produ ... ter%20091B
Men det är inte säkert att det stämmer för dig. Emellertid kan jag i stora drag berätta hur den satt monterad (sitter ännu) i min 245 -92. Själva värmaren satt på motorns högra sida med gummislangen (avgasutblås ?) framåt, ganska högt upp. Man nådde den med handen utan att något var i vägen. Cirkulationspumpen satt något under värmaren, men tämligen lättåtkomlig ändå. Den elektroniska styrenheten för värmaren, en aluminiumlåda märkt Hella, satt uppe på torpedväggen i närheten av höger vindrutetorkare. Tiduret satt till vänster om radioplatsen, alltså högst upp i panelen. Under höger framsäte skall det finnas en termostat (som håller värmen på ca 22°C i kupen). Detta fungerade i min bil så jag hade ingen anledning att kolla om den fanns. Bränslepumpen satt under golvet, någonstans på höger sida, möjligen under baksätet. Den hördes därifrån i alla fall. En pulserande pump, man hörde knackningar när den jobbade. Hur vattenslangarna var dragna har jag dessvärre inte något minne av. Troligen har dom några T-kopplingar på befintliga slangar? Den aktuella värmaren var fabriksmonterad. Bilen var alltså beställd med värmare. Som jag sa tidigare, om du har en komplett kabelstam så ser du ju rätt så bra var dom olika delarna skall sitta och var du skall plugga in kontakterna.

Skillnaden till det förslag som Osla framför är ju att en sådan "utomstående" Vebasto-värmare inte är kopplad på bilens egen kupefläkt. Men det fungerar säkert. Därför blir en sådan installation betydligt enklare. Fullt jämförbar med den före detta VW-värmaren som jag beskrev tidigare. Du har alltså flera möjligheter om du inte "låser dig" till 091B, som dock är en erkänt bra värmare.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]