Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
har vita LED lampor i backl-juset på min glt. blir riktigt bra sken från dem. Mycket bättre än original. Sätter jag samma lampa i bak-ljuset lyser de sämre än original.
http://www.skruvat.se/Mega-LED-Hi-power ... 92205.aspx

Satte vita LED i de extra bromsljuset på min 244 och där blev det också bättre än original. men tror de beror på att själva glaset är "tunnare".
http://www.skruvat.se/Mega-LED-Hi-power ... 92158.aspx

Vågar inte beställa LED till resterande bromsljuset om de skall lysa sämre än original.
Har kollat på denna men är inte säker.
http://www.skruvat.se/Hyper-LED-BAY15d- ... 09442.aspx
eller denna?
http://www.skruvat.se/Hyper-LED-BA15s-P21W-P107642.aspx

Skall man ha röda LED? kastbytte med en polare förut och de lös skit de också... kommer dock inte ihåg märke osv.
Användarvisningsbild
av lennarte
Frrla skrev:Sätter jag samma lampa i bak-ljuset lyser de sämre än original.
Lite förenklat, en vanlig glödlampa lyser med alla regnbågen färger men en lysdiod lyser bara med en färg. Därför kan du ha vilken färg du vill på glaset till en vanlig glödlampa men måste ha rätt färg till en lysdiod.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Hasse63
Du kan ha vita led till bakljus och broms.

Om jag inte är fel ute så står D för att lampan har 2 trådar och S bara 1.

Har själv D på min Amazon bakljus/bromsljus i samma lampa och det lyder klarare och starkare.
Ta inte för stark lampa bara för bakljusen får inte blända, typ dimljus.

Köpte mina på Tradera och sparade 100-lappar ;)
Användarvisningsbild
av Frrla
Dedär med D och S står ju inte på alla lampor verkar det som. Tänkte väll inte speciellt beställa dem från Skruvat. Bara så man vet vad man skall kolla efter, så det är ju bra att man inte springer å handlar va som helst, åsså fungerar de inge bra :)
av rid54
Ba 15 S vs Ba 15 D är lampsocklar med 1 (single) resp 2 (double) kontakter i botten, för en- resp tvåtrådiga lampor. Som exempel. Kombinerade bak- och bromsljus är typexempel där man har lampor med Ba 15 D. 15 är diametern i millimeter på lampsockeln.

En vit LED är en led där man kombinerat några grundfärger för att få ett "vitt intryck". Det räcker med en bra blandning av rött, grönt och blått (RGB...), men hela spektrumet finns inte. Dvs det finns typ "en röd nyans", men inte hela röda spektrumdelen. Låter man en sådan LED sitta bakom en rödfärgad lins, så kommer bara en del av det "röda" ljuset ut, vilket gör att det ser svagt ut (eftersom ju LED'ens blå och gröna filtreras bort), så man tillgodogör sig bara lite av ljuset som man får från LED'en. Alltså svagt ljus...
Användarvisningsbild
av Frrla
ja de är konstigt att de fungerar på vissa bilar och andra inte. far har vita i sin xc70 -05 på de övre 5w eller va man ska säga. de lyser bättre än de under. rött å fint. men de är ju ett "genomskinligt" rött glas i dem. de är biltema lampor också.

I min 244 är de ju reflex i de innersta röda glaset och de verkar stoppa upp ljuset. Även röda LED. vet dock inte hur de ser ut i bromsljuset. Men som sagt. man vill ju inte spring å köpa nått som sen blir fel...
av rid54
LED är ju inget fel på i och för sig, men de är "annorlunda" än glödlampor. En glödlampa har en liten, punktformig ljuskälla med alla färger tillgängliga (hela spektrumet). Den funkar bra med en reflektor och ett färgfilter. En LED-lampa har oftast en lite större anordning (aggregat) av många små lysdioder, som inte lyser helt "runtomkring". Den kan kanske inte dra nytta av reflektorn (eftersom den inte lyser åt alla håll) och den saknar helt enkelt vissa färger, även om ögat tycker den är "vit". I praktiken betyder det att själva armaturen (lyktan i sin helhet) egentligen bör vara anpassad för LED-lampor om den ska funka optimalt.
Användarvisningsbild
av Frrla
ja ska låna en lampa (21w) snart och prova får vi se om de blir bra eller dåligt. kanske kolla med en 5w också. men tror inte jag skall ha 5w dioder i parkeringen.

Om det fungerar bra eller dåligt får vi se. isf kanske någon här kan ha hjälp av det i framtiden.
Användarvisningsbild
av Frrla
Dom här:
http://www.skruvat.se/Hyper-LED-BA15s-P21W-P107642.aspx
Fungerar utmärkt i bromsljuset. Möjligen att de lyser något svagare genom glaset. men det märks knappt om man inte står med en vanig i ena och dioden i andra, och verkligen kollar noga.

köper själv dessa och monterar sen. så får resten vara vanliga 5w lampor så de "tinar" när man kör i snöröken till vintern
av rid54
Frrla skrev:
köper själv dessa och monterar sen. så får resten vara vanliga 5w lampor så de "tinar" när man kör i snöröken till vintern
Good thinking!
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]