Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej tror bestämt växellådan på min volvo 240 -92 läcker olja och har så gjort en längre tid. Det är olja på marken och backen har ibland varit svår att få in. Det är olja längre bak också vid kardanaxeln. Är detta något som är möjligt att åtgärda själv utan tillgång till lyft? Känns som det kan bli dyrt att lämna in eller? Kanske svårt att sälja bilen också... i övrigt är bilen bra gått strax över 20 000 mil. Kan bilen gå igenom besiktningen med litet oljeläckage där? Nåja tacksam för svar. Fullösningar har jag ingenting emot...
Lossa kardanet mot lådan. bulten där är typ 28-29mm eller nått. Tror det sitter en packbox där. dom kan ta slut pga ålder osv..

Glöm för f**n inte att palla upp bilen med bockar annars kan du lika gärna hoppa ner i en avgrund direkt :D

Domkraften kan du hissa bakändan mä så går de lättare å snurra kardanet för bultarna.. men va försiktig å tänk dig för.
Kanske läcker det från motorn.
Kolla vid ventilkåpan mot torpedväggen. Sitter en Gummi-halvmåne där bak mot ventilkåpspackningen (på toppen) som brukar bli torr och kan läcka ner, å då ser man läckage över lådan och under.

Själv tror jag inte på mirakeloljor så mycket längre. Kanske håller de ett tag, länge eller inte alls..
Har du kollat vevhudventilationen så den inte är tät, det kan orsaka oljekäckage bak på vevaxeln och då ser det ut som det läcker längst fram på växellådan. Har du tur så kan det räcka med att rensa vevhusventilationen för att det ska sluta läcka där framme, har du däremot otur så måste du byta bakre vevaxeltätningen.

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]