Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
när ja köpte bilen gick den fint i motorn men va slö.

Bytte insugspackning och spridartätningar (alla 8)
Då vart den pigg och glad att köra igen. men det uppkom mindre ryckningar under normal körning och på tomgång.

bytte då lock, rotor, kablar och stift. vart inget bättre så ja bytte bränslefilter och bränslepump 6-8bar. då vart de mer fart i maskinen men den rycker sådär fortfarande.

bytte spridare nr 3 som stiftet var lite mörkare på utan skillnad förutom att stiftet nu är lika färg som de andra.

Komptest visar 13.5kg på alla fyra (kall motor). den går lika illa kall som varm.
Tändningen står inte helt 100 just nu. men den gick lika dåligt med inställd på 10 grader med lampa. på tornet står det 10 grader +-2
reagerar inte på startgas heller.

Har filmat lite här. om ja ska göra nått så hojjta till bara så fixar ja film på de utan problem.

På min 230e motor visade kompestet 14kg på de 2 första och 13kg på de 2 bakre. å den går som en klocka även med spridaren från glt:n..
Användarvisningsbild
av Hilmer
Hur är din B23E bestyckad, 405+h/k-kam eller 398 + a-kam?
Med a-kam ska tändningen stå 10° föd, på de med k-kam och 405-topp ska den stå på 5° föd vid 750v/m och pluggad vakuumklocka.
Alla de tidiga med 405 och H/K-kam går en aning ojämnt.

En annan detalj man kan kolla är att fördelaren inte glappar, axeln blir sliten med tiden. Problemet med glappande axel är däremot störst på de med brytare, men även dessa kan vara lite känsliga med avståndet. Kolla också så att kontakterna i fördelaren inte fått sig en känga, lätt att hackarna till locket hugger fast ifall locket är av och man drar runt motorn.
Användarvisningsbild
av Frrla
jag har provat med fördelaren loss och kört så den spikat och justerat den 0.5 grader från 6-14 sen tog ja större hopp och då blev den slö och började gå illa.. provade kanske 5 minuter mellan varje justering. har inte rört klockan dock. men de går liksom inte att hitta nåtot läge alls då den går någorlunda vettigt.

Om jag förstår allt rätt så är de 405topp med H kam? -84 glt orörd motor.
Skall lämna in den på uppmätning och eventuellt skimsa om ventilerna om de behövs, inbillar mig höra ventilspel ibland när motorn blive riktigt varm. eventuellt behöver den ett oljebyte snart bara?

Har funderat på att rycka loss fördelaren och kolla så allt är ok. men vet inte riktigt vad som inte ska glappa? själva axeln rotorn sitter på?

Det skall väll bli lite svart på kontaktytorna i locket och rotorn? blir ingen skillnad om man gör rent. hade ju allt nytt å de va lika illa då..

tycker inte att den skall tillåtas kasta mitt huve 5-10 cm inne i bilen när man kör 50på fyran 2tusen varv..
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om det är en -84 så är det 398-topp och A-kam, och en sådan ska inte gå speciellt ojämnt med tanke på kammen.
Det är själva axeln i fördelaren som kan bli glapp. Men kolla först så att det inte är ett stift krökt i fördelaren, sitter fyra stift som ger gnistan.
Om dessa inte sitter rätt så kommer gnistan lite fel och kan få en ojämn gång till följd. Hittar tyvärr ingen bra bild nu, men tror du förstår vad jag menar när du lyfter på locket.
Ventilspelet har inget med detta att göra.
2dl 2-taktsolja i tanken smörjer upp det mekaniska i sprutet, körde själv detta regelbundet på mina, var tredje/fjärde tank.

Andra funderingar:
*Om luftmätskivan inte sitter centrerad så kan denna fånga i väggarna och då inte ha en jämn/följsam rörelse.
*Sitter kamremmen rätt?
*Spelar det någon roll hur mycket/lite du har i tanken?
*Hur är skicket på tändspolen, och är det rätt spole? Tillräckligt med spänning fram? Ev prova att dra direktström från batteriet till spolen.
*Kontrollera kablaget till "tändmodulen", fördelare och spole.

Personligen tror jag mest det har med tändningen att göra, att den helt enkelt "missar". Men jag kan ha fel!
Användarvisningsbild
av Frrla
Du menar stiften i locket?
Gör exakt som dig med 2-taktsoljan :)
Har läst att fel ventilspel kan ge ojämn gång vid låga varvtal. kanske inte spelar någon roll på dessa motorer dock.

*Har kollat "tallriken" 3 gånger och den löper fint hela vägen och landar mjukt längst ner.
*Bytte kam och det vart fel mot fördelaren först men har åtgärdat det. 13,5kg i alla cyl borde bekräfta tycker jag? va ju 14 och 13 i den andra som går bra...
*Har ingen betydelse hur mycket bränsle det är i tanken.
*Har provat dra direktström utan skillnad. kan dock ta spolen från 230in å prova.
*Fördelare - spole verkar ok. Tändmodulen har jag inte tänkt på.. vilken miss. enda jag inte ryckt och smörjt på tror jag.. men ska kolla kablaget nu när du nämner det.

Ja visst känns det som de är tändningsspök....
Användarvisningsbild
av Frrla
Boxen stämmer. kontakterna är fina osv.
Fördelaren har 39 på slutet.
Stiften i den är raka å fina.
Lägger ut en bild på den här: http://i757.photobucket.com/albums/xx21 ... f113c4.jpg

Axeln som rotorn sitter på glappar ca 1mm eller mindre. de är felet då?

Hittade en "felkälla" som faktiskt gjorde den lite bättre. 2 tändkablar satt inte riktigt fast på locket. tror det har vare för många händer där på senaste. men den håller på likadant än..

Här är en till film på eländet..

Har inte bytt spole än dock.. de glömde ja bort. nu ska ja gå och lägga mig..
Användarvisningsbild
av Kompe
Dum fråga kanske men har du satt tändkablarna i rätt ordning? :roll: :wink:
Användarvisningsbild
av Frrla
ja har jag gått hörsvägen från länge sen, och den tänder väll 1, 3, 4, 2? så sitter kablarna nu iaf. Slet bara bort de gamla och sen placerade jag ut de nya efter längd och satt dem på locket sist. så de vart rakt och snyggt.

Går ju hyffsat bra när man sopar plattan i mattan, inte gått över 4500rpm med den än.. kan hugga till eller tveka precis när man trycker ner gasen ibland efter en korsning. sen småhugger den eller rycker sådär störigt..

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]