Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej

jag behöver smörja upp bromskolvarna på det vänstra bromsoket......vilket slags smörjmedel ska jag använda som inte skadar o-ringar & gummi damasken som sitter runt bromskolven......jag har hört att en del smörjmedel löser upp gummi damasken runt bromskolven & o-ringarna så därför vill jag använda rätt medel

tacksam för svar

tack på förhand

Med vänlig hälsning Peter
Glöm teflonsprej.... som föregående skrev är det fett till hjulcylindrar som gäller eller om man ej har det så går det med bromsvätska. Ett tips är att ha bromsvätska på en vanlig smörjkanna eller i en spruta (sån man köper på apoteket) så är det lätt att få in bakom damaskerna. (om man nu fuskar och inte tar ut kolvarna...)
ja har kört i 2 snart år, å de ser fortfarande bra ut. hade i wd-40 å motionerade dem lite så vart de bra.

de satt inte helt fast utan gick lite jobbigt bara.
Sen beror de ju på hur noga man är.
Fungerade även bra på min bmw-e36-95 också. hade den över 3 år utan problem, å dom kunde gå riktigt heta ibland av olika anledningar.. :)

Det är mina erfarenheter. Har aldrig hört att någon fått problem av det, sen om man SKA/BÖR/KAN göra så är en helt annan sak.

Tydligen skulle man inte lossa remskivan på veven när man byter kamrem på en b23 heller. men de gjorde jag utan problem.. så de är ju upp till var och en hur noga man är/klarar av/har möjlighet till..
rd350 skrev:Glöm teflonsprej.... som föregående skrev är det fett till hjulcylindrar som gäller eller om man ej har det så går det med bromsvätska. Ett tips är att ha bromsvätska på en vanlig smörjkanna eller i en spruta (sån man köper på apoteket) så är det lätt att få in bakom damaskerna. (om man nu fuskar och inte tar ut kolvarna...)

Tack för era svar...... :D det får bli bromsvätska DOT 4 i en plast spruta & att ta ur kolvarna behövs nog inte nu i första läget.......jag testar sprutan + Bromsvätskan först så får man ev ta ut kolvarna senare om det behövs
Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]

Körde hem husvagnen förra söndagen,[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Det är problem med dessa nästan moderna […]