Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qurredutt
Hej.
Kan någon av er berätta vart bensinfiltret sitter på en 240 GL-86. Den har en B230A motor om den uppgiften kan vara till hjälp. Jag bor i Thailand och ska beställa lite prylar till bilen jag köpt här,och min kompis ska ta med det när han kommer och hälsar på.

Tack på förhand.
av Qurredutt
Hej igen.
Nu har jag kollat under både förar och passagerarsidan men hittade inget som liknar det du föreslog. Finns det fler förslag..
av osla
tror faktiskt inte det finns något filter utanför tanken på bilarna med förgasar motorerna. sitter nog bara en sugsil i tanken
av Henke3
Sitter inget filter på B230A om det inte är eftermonterat mellan pumpen och förgasaren.
Däremot sitter det ett grovfilter på sugledningen i tanken om det är det som du menar.
av sicnarf
Insprutningsmotorerna har filter under bilen,kanske din är förgasare. Och du menar Biltema väl? Jula säljer inte bil reservdelar.
Användarvisningsbild
av Frrla
Jag har sett filter till förgasare som är lite mindre än en tennisboll, som sitter på slangen en bit innan förgasaren. Men de lär väll vara eftermonterat då. Mycket snyggt gjort på de 2 bilarna jag sett iaf.
Tror inte de är fel att sätta ett filter där om man vill.

Annars är de aldrig fel att du gör rent filtret i tanken heller. De proppas ju igen tids nog och behöver ett par minuters kärlek ibland.

Biltema har ofta i form av "universal" och passar bara din bil om du vet att de gör det, å ibland inte de heller..
av Rådlös
Instämmer med flera föregående. En förgasarmotor har knappt 0,25 bar i bränsletryck medan en insprutningsmotor kan ha uppåt 5 bar i bränsletryck. Ett filter är nog dimensionerat efter bränsletrycket i systemet. Därför tror jag att du får nöja dig med dom små genomskinliga engångsfilter som finns inte bara på Biltema. Större bensinstationer säljer dom också. Dom gör för övrigt god tjänst även om det inte är något originaltillbehör.
Dom är lättmonterade och billiga. Dessutom har dom en "inbyggd kontrollfunktion". Filtret skall alltid vara fyllt till minst 3/4. Är det inte det så har man en störning på bränsletillförseln. Kommer det dessutom luftbubblor i filtret så har man en läcka på bränsleledningen. Sedan har man ju naturligtvis den fördelen att man ser om det är skräp i filtret. Då kan man börja agera och kolla tanken. Och filtret är ju dessutom enkelt att byta.
Du monterar det på bränsleledningen mellan bränslepumpen och förgasaren.
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]