Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå, håller som bäst på att byta motor i värmepaketet( ac) men när jag ska dit med den nya ser jag att den har bara 2 kablar å den gamla har 5!
Vart hittar jag en ny som har fem? Vp har bara med 2 kablar på deras 240 ac fläkt.
Snälla om nån vet skriv så det ryker!!
Jo jag har rivit isär skiten å på min bil finns inget motstånd mellan utan 5 sladdar knallar direkt från fläktomkopplaren och in i motorn, dom sitter lödda uppepå lindingen för att sen dela upp sej till dom olika stora lindingarna!!

Vad har jag för förbannade hybridfläkt egentligen å vart hittar jag en ny motor så fort dom möjligt??
Behöver en såå gärna !!
Det låter märkligt, jag har haft äldre 240/260 och även dom hade motstånd.

Iaf, lösningen för dig är ju att skaffa det motstånd som behövs, att hitta en sån där fläkt är ingen ide att ens försöka, för dom måste ha utgått ur Volvos sortiment för 30 år sedan.
Du ska ha motståndet i värmepaketet för att fläkten ska kyla det, ska du ha det utanför får du nog göra nån aluplatta för att avleda värmen.

Här ser du hur motståndet sitter fast i värmepaketet: http://www.amarace.se/_pub/tipstrix/acflaktpaket/4.jpg

(och här när det är löst: http://www.amarace.se/_pub/tipstrix/acflaktpaket/6.jpg )
Du ska kunna ta det från alla med CU-värmepaket (Combined Unit, alltså AC-paketet, fanns även utan AC), men inte från dom utan det värmepaketet. Ska tro att det kan gå att ta från 700 och 900-serien också kanske, men vet inte (där sitter det bakom handskfacket om jag inte minns fel).
Har fått tag på ett korrekt motstånd, dock har jag inte en blekaste aning om hur det ska anslutas!! Det jag vet är att det kommer från en ngt nyare 240 med ac, det finns 4 kablar som har färgerna blå vit brun svart.
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]