Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Nu är det så att man är ny på fronten när det gäller volvo, och har inte en aning om vad det är för motor/låda i den. Men idag köpte jag mig en volvo 240, 1984 modell. Det är så att den motortvättades idag, hela motorutrymmet spolades av med en högtryckstvätt. Och jag väntar därefter cirka 4 timmar innan jag åker iväg med den, åker cirka 3 mil. Med stopp mellan, samt att den fick stå parkerad ungefär 3-4 timmar.

Därefter sätter jag mig i bilen, skjutsar hem en kamrat. Och den resan gick på 1 mil max. Därefter råkar jag trycka på knappen bredvid växelspaken ( automat ) Och råkar få i OD OFF står det på en gul lampa. Jag tar och trycker igen, och det försvinner. Därefter åker jag cirka 100 meter, och när jag skall gasa ut en rondell så går den liksom ojämt. Ungefär som om man skulle vara soppatorsk, eller att den misständer på få cylindrar. Jag åker vidare 1 mil till en mack, och tankar. Därefter, startar jag bilen igen och den går lika illa. Den hostar och avgassmäller ganska hårt, samt håller inte tomgång utan stänger av sig. När den stått en stund och vi försökt hitta problem med tändning och liknande, så startar den inte alls. Därefter vart det bogsering, då vi inte kunde finna problemet.

Värt att tilläggas är att bilen gick som en klocka innan detta. Och att den varit "gubbkörd" i 11 år.

Vad kan vara fel?

Tacksam för svar! Mvh
Tvättade du motorn på rätt sätt? Jag menar,vet du vad och hur du ska göra? Spola med högtryck i motorrummet kan vara väldigt lurigt då det säkert kommit fukt/vatten i tänddelarna. Spola med vanlig slang nästa gång. Kolla på luftfiltret hur det ser ut? Är det blöt kan det vara problemet. Men om du har tur så kanske bilen startar idag efter att ha torkat upp under natten. Testa och se.
Körde min 230e motor rakt genom världens största vattenplöl (typ mindre sjö).... efter det gick den dåligt och baktände mm som du säger.

Fördelaren va full i fukt. så kolla i locket osv.

Kabeln från fördelaren (hallgivaren) till en tändmodul hade nött till kablarna så den kortslöt när de kom vatten på den. Men de märkes först efter ett tag i mitt fall. Så kan va värt att kolla kabeln för dig också tänker jag.

Tändkablar gillar inte vatten om de blir blöta och är lite dåliga. (är nog inte så i ditt fall?)

Kolla kablar och kontakter i allmänhet också. speciellt den mellan torpedväggen och insug om du har sån. haft ärg och vatten i den på båda mina 240 bilar..
Tack så mycket för svaren! Men det var faktiskt ett annat fel.

Jag var mycket inne på ifall det var fukt som ni säger. Men det visade sig faktiskt vara så att kondensatorn vid fördelaren hade pajat. Hur detta gått till vet jag inte, men det hände. Så jag köpte en ny sådan för 116:- och bytte, och visst! Bilen startar som en klocka.
Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]

Körde hem husvagnen förra söndagen,[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Det är problem med dessa nästan moderna […]