Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobiasv
tjennare var ute med min volvo 245 idag körde till pizzerian (600m) å lät den stå i kanske 10- 15 minuter på tomgång körde hem allt verkade lungt men när jag svängde ner på gården så dog den plötstligt och den vägra starta,den hoppade till ibland som att den ville gå igång men ingen lycka. jag öppnade huven å såg att det inte fanns någon kylarvätska fyllde kylarvätska å lät bilen svalna gick ut å starta den så gick den dåligt den hostade å baktände å höll på å dö ibland körde in den i garaget låtit den stå några timmar nu när jag försökte starta så gick den nästan inte alls ? vad kan ha hänt med min gamla kära bil ? det är en b21 Förgasare . å tempen lega i mitten -- stift 1 och 3 var lite blötare 2 och 4 var helt kolsvarta å torra . stift 3 var inte lika mörkt som de andra ?
Så länge den inte kokat så behöver du inte oroa dig. Dina startproblem beror på nåt annat. Om och när du får igång den så ta reda på varför kylvätska försvinner. Har du vatten i oljan? Öppna oljelocket och se och se på oljestickan också. Kolla kamrem om den sitter rätt.
av osla
beror ju på hur lite vatten det var, var den helt tom på vatten eller var det bara expansionskärlet som var tomt? var den helt tom på vatten så kokar den inte :wink: däremot går den åt helvete för varm och jag vet inte om tempmätaren visar utslag om det inte finns vatten runt den, menar att det inte ger utslag av bara varmluften som blir om den inte har nog med vatten. kan ju vara kolvringarna som gått om den var helt tom på vatten, toppen kan spricka/bli skev mm mm
nä jag tror det fanns lite kvar för att tempmätaren visade ju helt ok temp skulle jag inte ha haft nå så visar den väl 0 eller 100% ? men det lustiga är efter den stanna ''dog'' så gick den dåligt när man gasar är det som man har en varvreg som bryter på typ 3k varv å hostar å har sig ? den har iaf slutat baktända å har ingen tomgång nå mer .
Om toppen har blivit skev så kan det komma vatten i förbränningen. Då borde det i och för sig bli vit avgasrök. Men undantag finns ju alltid.
Börja med ett kompressionsprov. Det ger vissa symptom att gå vidare på.
hittade en lösning iaf (taget från annat forum) ''Exakt samma hände mig på en B21 Förgasare, det som hände för mig var två saker sammtidigt.
Mitt "stift" eller "kol" som sitter i fördelarlocket hade rammlat av, så jag böt helt enkelt hela fördelarlocket.
Då funkade den igen men den varvade bara 3000 rp/m.
Så då kollade jag förgasar membranet, en liten gummigrej som sitter i förgasaren, som var tvärslut, sladdrig och delad.
Så jag satte på en "ny begangnad" så funkade allting igen'' tack DF från garaget.org för lösningen ^^
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]