Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den gråa färgen på tröskellådorna har släppt runt fogarna (närmast vägbanan) på min vinröda 245:a från 1993. Eftersom nästan alla clips gick sönder när jag tog bort listen på lådorna fick jag åka till Volvo och införskaffa nya clips. Jag passade då på att fråga om färgen på lådorna och fick till svar att det skulle vara svart body-färg och att det brukar vara svart på 240 och om det var grått så är det solblekt. Stämmer det att det alltid har varit svart?

För inte ens under tröskellisten ser det ut att ha varit svart, utan grått. Och på bilderna på länken nedan tycker jag att det ser grått ut på den vinröda Volvon och svart ut på den vita...

http://www.volvo200.org/modellen/folders/folders93.htm

Någon som vet?
OK, tack för svaret. Jag vet ju säkert att dessa trösklar inte är ommålade, eftersom jag haft bilen jättelänge.

Det verkar som om vit och svart är de mest populära kulörerna för body-färg då alla tillverkare verkar saluföra dessa. Grått har jag bara hittat hos Hagmans och Biltema. Hagmans har en särskild primer för body-färgen också.
Hagmans har både en alkydbaserad och en akrylbaserad body-färg. Primern ska vara till den akrylbaserade.

Vilken färgtyp kan det ha varit som original som stenskottsskyddsfärg för 240? Alkydbaserad?
Färgen som sitter nu verkar ju inte så plastig att den går att dra loss.
Jag lyckades inte få loss några större färgprov, men enligt färgaffären är det mest sannolikt en alkydfärg som det är målat med ursprungligen. Då kan man välja att måla med antingen en alkydfärg eller en akrylat. Hade det varit akrylat underst hade man fått måla med en akrylat igen.

Så det fick bli inköp av grå alkydbaserad bodyfärg och en alkydbaserad grundfärg. En del av det grå som jag såg på tröskeln var faktiskt plåt, så det är hög tid att måla nytt. Nu ska jag måla med RÖD grundfärg så att det syns när bodyfärgen gjort sitt.

Gummiplastlisten som sitter på tröskellådan är numera svart och fin igen (inte brun!) efter tvättning med såpa och diskmedel.
Nu när den ändå är löstagen, vad ska man behandla den med innan man sätter tillbaka den?
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]