Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bennyklas245
Hej ! Det går ej att helt stänga av vämen , det kommer värme upp till vidrutan och till sidoventilerna.. är det värmekranens reglage som inte stänger till , eller har den kärvat till så pass så det inte går att stänga ? Hur bytes den lättast, eller är det någon vajer som flyttat på sig ?
Användarvisningsbild
av erikn
Den gamla modellen är en skitkonstruktion. Tanken var god, att det satt en sensor (eller vad man nu ska kalla den, helt mekanisk) som skulle justera tempen automatiskt så att den höll sig jämn. Har haft precis samma fel själv en varm sommar på Gotland. Inte skönt alls med omvänd AC.

Lite meckigt att byta, som jag kommer ihåg det (det var många år sedan jag bytte själv) så låg jag upp och ner i förarstolen, fötterna ovanför nackstödet.
av kombikummu
jag har samma problem. Jag har hittat en kran på skroten som jag överväger att byta till, men kan man kontrollera att den fungerar riktigt innan bytet? Att bara blåsa i /täcka för hålen, med olika lägen på värmereglaget gav inget svar.
En annan lösning är ju att sätta en extern kran på någon av slangarna till eller ifrån värmeelementet. Vilken är då lämpligast, den övre eller nedre?
Det är ju fan hell, att sitta i en varm 245 -90:a när det dessutom blåser varmt omkring en...jag tror inte jag pallar det till i höst!
av Rådlös
400 kronor för en lösning på problemet får väl nästan anses som billigt inom blireservdelsvärlden?
av kombikummu
Halloj!
Jag känner mig nödgad att lyfta denna tråden igen.
Har bytt till en ny kran, en sådan som säljs på "skruvat". Har satt den på samma plats som den gamla kranen, dvs att den påverkar den övre slangen. Samt att "armänden" går mot elementet. Wiren fick bockas i armhålet för att kunna påverka armen, justerade med wirehöljets läge.
Glad som en speleman trodde jag att allt fungerade, tills dess att en något längre biltur företogs. -det är förihelvete precis som förut!
Det jag hittills kunnat konstatera är att kranens arm går till ytterlägena (jag skall emellertid kontrollera detta ytterligare en gång) samt att kranens funktion innan montage verkade vara fullgod.
Kan det vara något annat som spökar? Alla idéer mottages tacksamt.
Jag fungerar på att sätta en extra kran på den nedre slangen för att VERKLIGEN strypa cirkulationen, kan det finnas någon fara med det?
av errim
Hej. Jag hade också pysvärme i min 240 GL -92. Som nödlösning så klämde jag den övre slangen med en slangtång. Sen beställde jag en på Volvo ( Bilia). Den kostade 849kr. Då medföljde slangar och en bra manual. Kranen har fungerat perfekt, så jag tycker den var värd pengarna.

När jag tömmer ut kylarvätska för ett sånt här jobb så lossar jag expansionskärlet tar av locket och hänger det upp och ner med en balja under så rinner lagom med kylvätska ut (knappt 1 liter). På så sätt behöver jag inte lossa några slangar i motorrummet och tömma hela systemet. Inne i bilen sätter jag en balja under gaspedalen och där hamnar ett par dl kylvätska. Sen är det bara och byta. Slangarna kan sitta hårt fast på rören Jag fick skära av med kniv på nått ställe.

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]