Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av banzified
Hej!

har precis bytt till en B230A maskin i min 245 -78 och undrar nu från vilken maskin jag kan ta fördelare med brytarsystem ? för att kunna smacka i och köra, för jag antar att brytarlöst behöver en viss kabelhärva, kontakter m.m ?

tacksam för svar !
av Rådlös
Nu är det ju så att en brytarlös fördelare har många fördelar mot en från stenåldern med brytarspetsar. Om du tar en från en Volvo med brytarlöst, så är det inte speciellt märkvärdigt med kablaget. Titta här:

Bild

Det här lär vara ett system som satt i tidiga 80-talsvolvo, E-motorer? Det borde passa. Anslutning 15 betyder spänning efter tändningslåset (alltså efter att man har vridit om nyckeln) och 31 betyder batteri minus. Samma nummer finns på tändningslåsets anslutningar.

Bilden kan vara lite missvisande för den som tittar noga. Det visar två förkopplingsmotstånd. Det fanns bara på V6-motorerna. Men man har bara ritat fyra tändstift!!!! :shock: Alla fyrcylindriga har bara ett förkopplingsmotstånd.

För övrigt är bilden fullt användbar.
av Arne
Du får svårt att få en B230A att gå bra med en fördelare från B21/B23 med brytarspetsar. B230 har en något annorlunda tändkurva.
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]