Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bennyklas245
Hej! Kan inte hitta var bränslepumpsrelä sitter på min 245 -1991@
Kan nån beskriva vart det sitter... troligvis kan de vara fel på det... bilen har stått
i källargarage hela vintern, brukar starta utan problem på våren.. men nu vill den inte det ? ?:-/
Användarvisningsbild
av Frrla
Under, vid, bakom handskfacket skall de vara ett vitt relä.
Någon annan kanske kan beskriva bättre.

Men om du vill kasta dig ut just nu å kika, så behöver du ju inte sitta å rulla tummarna nå mer ;)
av bennyklas245
Frrla skrev:Under, vid, bakom handskfacket skall de vara ett vitt relä.

Men om du vill kasta dig ut just nu å kika, så behöver du ju inte sitta å rulla tummarna nå mer ;)
Jag får ta o :-O) där om det finns nått, hoppas den hoppar igen :roll:
av bennyklas245
bennyklas245 skrev:
Frrla skrev:Under, vid, bakom handskfacket skall de vara ett vitt relä.

Jag får ta o :-O) där om det finns nått, hoppas den hoppar igen :roll:
Det finns väl bara ett relä som är vitt, det satt på en klamma på en box just där under.. jag satte dit ett nytt.. men inget händer , är det tjall på pumpen ?
Användarvisningsbild
av Frrla
hoppas att du kollat säkringar först. VÄLDIGT noga att det är rent från ärg där.

nästa steg är väll att prova tjuvkoppla pumpen och se om den går eller inte. dock vet jag inte vilka kablar du skall bygla från relät...

jag provade mig fram på min -84 när jag hämtade den. men de va ju ett grönt relä som sitter vid pedalerna.

alternativet är att tvångsmata pumpen från där den sitter.
av bennyklas245
Har plockat bort pumpen med det filter som sitter och kollat att pumpen går från ett bilbatteri, kollade kablarrna till pumpen det kommer bara typ 1 volt när man sätter på tändningen o även drar runt motorn..
av Rådlös
Då har du ju ett tydligt kabelfel någonstans. Kabeln kan vara klämd eller skadad i isoleringen så att det leder av. Börja med att dra en ny kabel provisoriskt och parallellt med den nuvarande. Fungerar det då, så förlägger du den permanent. Det vill säga skyddad på kritiska ställen, hörn och vassa kanter m.m. Och du bandar fast den där det behövs.
av bennyklas245
Det kommer ingen bensin i den grova slangen från tanken när jag sätter på ström , de sägs finnas förpump i tanken eller inte jag har en 1991-a 245-a , vilket är rätt ?
av Rådlös
Ja, du har två pumpar. En förpump i tanken och en tryckpump som ger trycket i bränslesystemet. Tryckpumpen sitter i en trekantig plåthylla, ungefär under baksätet. På vissa modeller finns också bränslefiltret där. Annars sitter det framme på torpedväggen, uppe på vänster sida.
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]