Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoidiot75
någon som vet hur man ska skruva för att sänka CO-halten? jag vet var man ska skruva. men inte vilket håll som höjer o sänker värdet, finns det någon grundinställning?
av Amarace
Grundinställningne måste du ha känsla för att hitta utan mätare, skruven är väldigt känslig, så har nån varit där och lekt kan det stå åt helsike fel.
Du vrider iaf moturs för att snålställa, medurs för att ge mer.
Användarvisningsbild
av volvoidiot75
Amarace skrev:Grundinställningne måste du ha känsla för att hitta utan mätare, skruven är väldigt känslig, så har nån varit där och lekt kan det stå åt helsike fel.
Du vrider iaf moturs för att snålställa, medurs för att ge mer.
ok tack. jo det är det som är problemet en som har skruvat o jag vet inte hur.
av Rådlös
Jag vet inte hur exakt det fungerar i ditt fall, men det finns ett tändstift som har isolatorkroppen av glas så att man ser färgen på förbränningsflamman. Man jämför med en färgkarta. Colortune heter det och kostar 3 - 400 kr.
Exempel: http://verktygsboden.se/specialverktyg- ... e-plug-kit
Jag har haft en sådan i den tanken att jag skulle använda den på en båtmotor, men jag kom aldrig till skott. För några år sedan gav jag bort den eftersom dagens bilar är annorlunda och båten har jag sålt. Bilarna är inget som man justerar CO-halten på för hand. :shock:
Men läs mer här om Colortune: http://www.braigasen.com/Forgasarjustering.htm Visserligen är texten om förgasarjustering, men CO-halt som CO-halt.
Du kan också läsa på samma sida om en riktig CO-mätare som kostar nästan 10 gånger mer. Det är ju naturligtvis bäst med en sådan, men dyrt. På YouTube kan du se flera filmer om Colortune.
Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]

Bromsköld till v70xc -00

Nu finns bromssköldar att beställa fr&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]