Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mille740
Tjena! har införskaffat mig en 244 jubileum -77 som jag håller på att göra iordning och ha som glidar bil nu till sommaren :wink:
har lite små frågor..
1 Passar 531 topp med vx3 kamaxel på b21 blocket? Vill minnas att något inte lirar ihop, typ kompression eller dylikt? vad behövs fixas isåfall?

2 Skönheten har ju endast 4 växlar m45. Passar m47 ? hur blir det med utväxling bakaxel m.m behövs kardan m.m bytas också? Antar att om man ska montera m46 så behövs diverse el dras också?

3 Sitter gamla sortens fläkt på vattenpumpen (den som inte år att dra runt) Denna skall visst käka upp några hästkrafter. Tänkte byta till den som sitter på -80 och nyare. Behövs pumpen bytas också eller räcker det med fläkten?

4 Förar dörren har blivit uppäten av rost och tänkte byta. Polaren har dörrar från -83 passar dessa?

Tack förhand mvh emil :)
av Amarace
2. Passar, men du måste byta lamell också till en med fin splines. Kardan måste du ha den som hör till M47. För M46 måste el dras för overdriven.

3. Bara o byta, har inget med pumpen o göra, kom ihåg o ta pinnbultarna för slirfläkten också.

4. Passar delvis, det är fel lås, 78 o nyare har ett helt annat lås, så du måste endera bygga om i dörren o sätta äldre låset, eller bygga om på B-stolpen o sätta dit den delen från 78-
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]