Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasigvolvo440tic
Hejsan. Jag har en Volvo 440 TIC -89 tror jag att det är mest troligt. Problemet med den är att den startar inte, den går runt när man vrider på nyckeln men den vägrar starta. Den startar inte heller med starthjälp eller startkablar. Jag har provat rengöra fördelarlocket och kollat att alla kablarna sitter rätt. VAD är det för fel på den varför den inte startar alls över huvudtaget?! Mycket tacksam för svar, behöver verkligen bilen.
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat att mittenkolet i locket inte är slut eller har fastnat i intryckt läge? Har varit med om detta fel två gånger, sen kan du ju också kolla felkoder du hittar koder och hur man gör på den här länken:

http://www.svenska480klubben.com/forum1 ... =26&t=1495

Ett annat vanligt fel är ju den där oxiden som har en förmåga att komma i alla kontaktstycken på dessa bilar, så en rengöring av alla som du hittar under huven kan göra underverk och använd riktigt elektronikspray och inte 5-56 eller liknande, du kan passa på att försöka skrapa rent lite också i kontakterna när du ändå håller på, sen bör du ha på någon typ av högtemperatursfett för att förhindra att ny oxid bildas (finns att köpa hos Volvo)
av trasigvolvo440tic
Tack så jätte mycket för detta svaret! Kollade först om det var kolet, men det var helt okej. Ska kolla om det är kontakterna, återkommer med resultatet! :)
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]