Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Deedum
Hej!

Det brukar alltid finnas några här som har svar på allt, så jag gör ett försök igen ;)

Bilen är följande:
VOLVO 244-883 GL, B230F, regdatum 1989-03-01, insprutning förstås och jag tror det är LH 2.4

Bilen startar normalt, men drar lite mer än vanligt och sotar ur avgasröret.

Lambdalampan lyser (tänds efter ett par dagars körning när jag har släckt koderna) och felkoderna är följande:
1-1-3 Fel i insprutningsventil
2-3-1 Systemet kompenserar för rik eller mager blandning vid färd (alt Lambdaregleringen fel)
2-2-3 Felaktig signal från tomgångsluftventilen

Tändstiften och luftfilter är nyligen bytta.

Jag funderar på om man ska rengöra spridarna ... vad tror ni?

Martin
av Deedum
Jag svarar på egen gammal tråd. Avgassystemet bytt och lampan har inte lyst sedan dess. Det var nog hål före katten någonstans.
Men den drar fortfarande för mycket och kan vara svårstartad när den är varm. Jag ska kolla tempgivaren.
Jag har heller inte kollat kallstartsventilen ännu, som inte tickar när man kör diagnostestet. Det har inte varit prioriterat av olika anledningar.
Men jag avslutar den här tråden nu eftersom lampan är släckt.

M
Användarvisningsbild
av lennarte
Alla modeller har inte kallstartventil, där sprutar boxen 2 ggr per motorvarvet istället. Bland annat min 740 -88B med B234F motor

Mvh
Lennart
av Deedum
Hm, men det sitter en blå kontakt på insugningsröret.. Det här är B230F

Jag fick en utförlig beskrivning av dig, över hur jag ska kolla denna. Har inte hunnit än bara.
Mvh
Martin
Vad du kan börja med är att byta tätningarna till spridarna samt rengöra tomgångsluftventilen. Kan också vara en läckande kallstartsventil.

Mvh GK
VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.