Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Startar en ny tråd som kan intressera bilägare med krånglande K-Jetronic insprutning!

Har efter lite efterforskningar förstått att det inte bara jag som är trött på det gamla insprutningssystemet K-Jetronic som Volvo och en del andra biltillverkare använde sej av på 70-80 talet.
Iochförsej är det väl som med allt annat, när det funkar är det en jättebra insprutning med få delar som kan krångla och reservdelar finns än idag, men det kostar har jag upptäckt!
Min har iallafall HELT ballat ur, spridare totalslut, slangarna till nyss nämnda gick av vid demontering osv.

Har efter mycket letande lyckats få tag på ett insug som satt monterat på Renaults lyxmodell R30 på 70-talet (PRV), den fanns både med K-Jetroninc och med WEBER!
Har bilder på insuget om nån vill se men då får ni lära mej hur man gör!
Tändsystemet är helt åtskiljt från insprutningen så det går bra.

Men Weber, är det en 75:a eller nyare? Du vet om att du får problem med besiktning om du byter. (om dom märker det iaf).
Menar du bekymmer för att jag byter bränslesystem eller för att weber i många ögon är sett som en renodlad trimningsförgasare? Vilket den med standardbestyckning inte är då weber även kallar den ersättningsförgqsare. Sen är ju mitt val av weber väldigt enkelt , helt klart den bästa och enklaste som finns och även gällande repsatser osv.
Okej, blir detbekymmer får jag tillfälligtrt mecka på sprutet igen, detta är ju även tanken ålen det kommer att a ett tag att samla på sej alla delar jag vill byta ut. Detta byte sker enbart därför att jag dömt ut skicket på sprutet å inte själva konstruktionen.
Visst, ett nerbryte är det, dock ett tillfälligt sådant tills jag har nya spridare, slangar, ventiler och grejer. Vill ju använda bilen under tiden så därför känns denna lösning väldigt bra! Tack så mycket för länken, ska kolla den NU!
Då det är B28E så är det väl en bil som är på 80-talet. Då styrs relät för pumpar och tillsatsluftslid/styrtrycksventil av tändningen. Relät får impuls från tändningen som då drar relät, sen är det inbyggt tidrelä i det också så det går nån sekund.

Med andra ord, så fort man drar på startmotorn och tändningen är som den ska så dra relät och pumparna går. (som en del säger att dom ska gå nån sekund då man vrider på tändningen är inte sant, däremot om motorn står så gnista alstras då så dra rju även relät).
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]