Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dawoo
Halloj!

Jag har i helgen blivit ägare till en Volvo 244 GLT, -84. 11700 mil. Bilen är från ett dödsbo i släkten. Hon köpte den ny och har aldrig kört den på vintern. Alltid ställt av den i oktober och tagit ut den kring påsk. Finns ingen rost eller skador. Jag har tänkt att lägga ut lite pengar på den t ex underredsbehandla. Kommer inte köra den på vintern. Jag har garage och där kommer bilen stå när den inte används.
Det hör till saken att detta inte bara är min första Volvo utan också min första bil. Jag har inte heller så mycket vana av att mecka :).

Tänkte fråga Er om lite råd och tips gällande vad jag ska prioritera nu i början.
Det första jag ska göra nu är att byta koppling, hon har slirat sönder den.
Sedan tänkte jag byta följande:
-Oljefilter
-Olja
-luftfilter
-tändstift
-tändkablar
-fördelarlock
-tändfördelare
Ska också kika hur det ser ut med kamremmen. Vet inte om eller när den är bytt.
Bilen besiktigades i lördags 6/4 utan anmärkning
Ge gärna råd om jag missat något.

Hade gott
av dawoo
AmazonSleper skrev:Minst sagt trevligt bil du fått tag i :wink: Tycker de lät vettigt rätt i genom.
Tack :). Va bra då ska jag börja beta av listan med "att-göra-saker"
Senast redigerad av 2 dawoo, redigerad totalt 0 gång.
av Rådlös
Du bör skaffa dig en verkstadshandbok eller Volvos Gör Det Själv-bok om du tycker att det är okänt för dig med Volvo.

Det syns inte på en kamrem hur gammal den kan vara (om ingen har skrivit datum eller körsträcka på den, som man skulle kunna göra för att hålla koll på det). Därför, om du vill vara helt säker och köra 8000 bekymmersfria mil till, byt kamrem och spännrulle samt notera datum och mil på ett papper.

Tänddelar slits. Men dom slits olika fort. Tändstift hör till det som man byter ofta medan kablar och fördelarlock m.m håller lite längre. Om inte bilen går direkt dåligt så kan man inför nästa vinter se över sådana saker. Även byta glykol, som kemifabrikanter förordar att man skall göra vart annat år. (Men det är inte många som följer det) Är det förgasare eller insprutning? Bränslefilter går också att byta. Har bilen stått stilla i längre perioder?

Till sist, har du någon servicebok? Om den är ifylld så kan du nog räkna med att mycket av detta redan är fixat.

Bilder läggs lättast upp med: http://forumbilder.se/
av dawoo
Rådlös skrev:Du bör skaffa dig en verkstadshandbok eller Volvos Gör Det Själv-bok om du tycker att det är okänt för dig med Volvo.

Det syns inte på en kamrem hur gammal den kan vara (om ingen har skrivit datum eller körsträcka på den, som man skulle kunna göra för att hålla koll på det). Därför, om du vill vara helt säker och köra 8000 bekymmersfria mil till, byt kamrem och spännrulle samt notera datum och mil på ett papper.

Tänddelar slits. Men dom slits olika fort. Tändstift hör till det som man byter ofta medan kablar och fördelarlock m.m håller lite längre. Om inte bilen går direkt dåligt så kan man inför nästa vinter se över sådana saker. Även byta glykol, som kemifabrikanter förordar att man skall göra vart annat år. (Men det är inte många som följer det) Är det förgasare eller insprutning? Bränslefilter går också att byta. Har bilen stått stilla i längre perioder?

Till sist, har du någon servicebok? Om den är ifylld så kan du nog räkna med att mycket av detta redan är fixat.

Bilder läggs lättast upp med: http://forumbilder.se/
Jag har köpt den boken som finns på biltema, "Verkstads handbok". Väldigt bra bok för övrigt.

Bilen har varit avställd varje vinter sedan -87. Då stod bilen inomhus. Förra året körde hon 180 mil på sommaren. Jag tror inte delarna har slitits ut mer att de torkat, pga för lite användning. Det är insprutning på den.

Tyvärr så har inte serviceboken fyllts i, men hon bodde på en liten ort där det bara finns ett fåtal verkstäder. Tänkte ringa till dem och se om någon har gjort service på bilden.
Jag vill i alla fall byta de delar jag kan, då vet jag i alla fall att det är fräscht.

Är det svårt att byta glykol eller är det en bottenplugg som med oljan ?.
av Rådlös
Det är "ungefär lika" att byta glykol som motorolja. Man tömmer ur det gamla, det finns någon kran och plugg för det, men det är vanligt att man bara lossar den nedre slangen på kylaren, monterar tillbaka och fyller på ny blandning 50/50 vatten och glykol igen.
Glykol är giftigt och skall lämnas på så kallade miljöstationer. Men som sagt, detta kan du börja fundera över fram på hösten.
av volvobaggen
Det kan ju vara bra at byta glykolen först som sist. Frostväskan måste skydda mot rost och additiven i glykolen som bildar et skyddande lag på metallen innuti motoren(silikater, borater, fosfater) slits och förbruks. Har du hårt vatten og blandar glykolen själv, borde du skaffa destilerat/batterivatten.
av 2444ever
volvobaggen skrev:...
Har du hårt vatten og blandar glykolen själv, borde du skaffa destilerat/batterivatten.
Är det så? Där jag bor har vi väldigt hårt vatten. Och det funkar med destillerat vatten i så fall?
av volvobaggen
2444ever skrev:
volvobaggen skrev:...
Har du hårt vatten og blandar glykolen själv, borde du skaffa destilerat/batterivatten.
Är det så? Där jag bor har vi väldigt hårt vatten. Och det funkar med destillerat vatten i så fall?
Batterivatten är destillerat vatten. Salter, organisk material och mikroorganismer förångar inte och blir inte med ved kondensering (små mengder flyktige materiale kan dock vara med) http://en.wikipedia.org/wiki/Distilled_water

Salter och organisk materiale bildar kalk og skit i kylsystemet om man blandar glykolen med hårt vatten.
av Rådlös
Om man råkar ha en luftavfuktare i sin närhet kan man ta det vattnet som bildas där. Det är ungefär samma sak som ett klimataggregat eller värmepump. Det vattnet är väldigt rent. Kanske inte så att det duger till batterivatten, men näst intill. Duger kommunalt dricksvatten till bilkylare, så duger detta avfuktade vattnet med råge och god marginal.
Jag har en luftavfuktare till att torka tvätt i tvättstugan. Den ger ett par liter per dygn utan vidare. Man kan ju spara det på rena dunkar, om man har några?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]