Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
hej

jag tänkte sätta in en varvräknare i bilen......jag hittade en på Biltema för 229 kr som jag tänkte sätta i ett av dom 2 stycken hållen till vänster om Bilstereon men hur kopplar jag in varvräknaren el finns det några fördragna kablar bakom på någon av dessa 2 stycken fyrkantiga täcklocken som sitter där el får jag dra kabeln själv & fungerar diametern på 52 mm i dessa hålen ??

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-32241/

tack på förhand

PS En riktigt Glad Påsk på er alla :D
Finns väl en kabel till varvräknar signalen fördragen bakom instrumentet där klockan sitter i rätta Instrumentet. Resten av kablarna måste du väl koppla in själv jord å tändningsström å sen lampan om du vill ha den på reostaten till instrumentet.
Kableln från tändspolen är framdragen bakom instrumentpanelen. vit med en röd rand har jag för mig, kan vara en svart rand. På min bil så hittade jag den på höger sida om instrumenten.
OM du använder dig av en orginal varvräkare som monteras i instrumentet (200:-) på skroten då behöver du inte dra fram kablar då den får ström där.
Hygglo skrev:Kableln från tändspolen är framdragen bakom instrumentpanelen. vit med en röd rand har jag för mig, kan vara en svart rand. På min bil så hittade jag den på höger sida om instrumenten.
OM du använder dig av en orginal varvräkare som monteras i instrumentet (200:-) på skroten då behöver du inte dra fram kablar då den får ström där.

Tack :D
AmazonSleper skrev:Finns väl en kabel till varvräknar signalen fördragen bakom instrumentet där klockan sitter i rätta Instrumentet. Resten av kablarna måste du väl koppla in själv jord å tändningsström å sen lampan om du vill ha den på reostaten till instrumentet.

Tack :D
det blir nog till att fixa fram en Volvo original VDO 52 mm varvräknare från skroten iaf så får jag även dom rätta & riktiga kontakterna på mätarens baksida & rätt passform (Diameter/djup) osv så slipper man dvs jag själv koppla fel......jag kar hittat ett kopplingsschema/instruktion på nätet med steg för steg instruktioner

http://www.ga1.se/vdo-varvraknare-p-243-c-190.aspx

(kolla under Monteringsanvisning)
Senast redigerad av 1 maccus, redigerad totalt 0 gånger.
Jag tippar på att du får leta ordentligt för att försöka hitta nåt original kablage.
Har nog haft iaf 5 såna varvräknare plockat från bilar, inte en enda av dom hade originalkablage.

Men du behöve rju bara tändningsplus, jord och belysning samt då den röd/vita från tändspolen för signal, ingen vetenskap att koppla :)

Pirat passar, men en del har för kraftig sarg/ring så man måste slipa bort lite av täcksargen.
Amarace skrev:Jag tippar på att du får leta ordentligt för att försöka hitta nåt original kablage.
Har nog haft iaf 5 såna varvräknare plockat från bilar, inte en enda av dom hade originalkablage.

Men du behöve rju bara tändningsplus, jord och belysning samt då den röd/vita från tändspolen för signal, ingen vetenskap att koppla :)

Pirat passar, men en del har för kraftig sarg/ring så man måste slipa bort lite av täcksargen.

tack Amarace

men skulle du kunna vara så snäll att du typ........skriver ner en liten enkel steg för steg instruktion åt mig asså ingen detalj hysteri nu........utan det räcker med en vanlig variant & det är ingen brådska med detta här........så ta det när du har tid lust & möjlighet att ordna detta DVS om du vill ??

Visst fan jag kom på en sak nu........när jag köpte bilen så hade denna här bilen en bensinvärmare med en timerfunktion & detta här timeruret det satt monterat i det övre hålet till vänster om det förvaringsfacket som sitter över dom två lilla fläktutblåsen........& själva bensinvärmaren/kupévärmaren den såg ut som en livsfarlig brandfälla........så jag kopplade bort strömmen till den genom att dra isär kopplingsplintanas snabbkontakt + att jag drog bort tändhatten från tändstiftet & sen så kopplade jag även bort det lilla digitala fyrkantiga timeruret & skaffade fram en ny svart fyrkantig Volvo original täckbricka över hålet........för bilens tidigare ägare han hade inte använt denna kupévärmaren på minst 15 år sa han & efter den informationen så vågade jag inte ge mig på att starta upp denna kupévärmaren pga av brandrisken........& nu till sommaren så ska jag montera bort hela aggregatet från motorrummet eftersom den bara tar upp en massa onödig plats & är i vägen........så om någon behöver några delar eller det digitala timeruret så skicka ett PM till mig bara........så skänker jag bort grejerna Gratis mot avhämtning & dom finns i Östra Göteborg

Tack på förhand
Med vänlig hälsning Peter
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]