Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PWE
Hejsan!

Problemet gäller 245:a 93 FD. Originallarm och larmdosor original, monterat av Bildeve eller Skånebil 1993.

Innan vi reste bort under perioden 130228 till 130325 såg jag till att ladda batteriet fullt. Visserligen har jag inte behövt byta batteri då inget har klabbat fram tills igår, dvs 130326. För då skulle jag starta bilen, men märkte direkt att det inte "drog igång" samtidigt började båda blinkerslampan lysa. (Något larmsiren hördes inte när jag öppnade förardörren!). Jag misstänkte då att batteriet kanske var urladdat med tanken på att det varit kallt i Halland under dessa veckor som vi varit borta. (Bilen har dock stått i garaget typ 4-6 grader.) Jag satte på batteriladdare och konstaterade utifrån laddarens dioder att batteriet behövdes laddas. Så den fick laddas över natten. Enligt batteriladdaren var batteriet full laddat. När jag skulle öppna förardörren så gick larmet. Jag letade upp fjärrkontrollen som jag inte använt på fyra år. Satte dit dito fyra år gamla batterier, men som jag misstänkte så fungerade inte det på grund av åldersskäl. Jag körde till Rejmes (med frugans bil) och köpte in nya batterier med förhoppning att kunna avaktivera larmet. På båda fjärrkontrollerna lyser det när jag trycker in knappen, men det händer ingenting...

Jag har läst i instruktionsboken om att det finns minne kvar uppemot 10 år som back up när man exvis lossar batteriet. Så av den anledning är jag konfunderad om det kan vara så att larmdosorna har tappat sin programmering då jag inte använt dessa under fyra års tid. Jag har konstaterat att bilens batteri är i dåligt skick eftersom det bara lyste tre dioder (använder mig av Ctek laddare) precis som igår... Nu står den på laddning.

Har ni bra tips på hur jag kan få saken löst! Jag har redan problem med airbag som lyser rött, men det kan jag få åtgärdat av en verkstad, men det hjälper inte om jag inte får igång bilen till verkstaden... Går det att avaktivera larmet på något vis genom att exvis koppla bort den helt? Finns det någon felkodsavläsare som kan avvaktivera larmet eller? Behöver jag bogsera bilen till en volvoverkstad eller dito?

Vore jättetacksam för snabbt svar på mitt problem!!!

Mvh PWE
Prova at vrida nyckeln till läge 2 läge 1 läge 2 läge 1 läge 2 läge 1 läge 2 läge 1 läge 2 då borde larmdioden i rutan lysa konstant, tryck då på öppna knapp på fjärren sedan slå av tändningen och prova ifall det fungerar
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]