Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

245:a årsmodell 1993, med B230FD-motor ryker förskräckligt vitt vid start, avgaserna luktar olja och bilen upplevs som allmänt seg på ettans växel. I tanken finns enbart några liter bensin. På oljestickan syns ingen olja, och 2 liter :oops: motorolja slås i rätt behållare. Detta förbättrade inte läget.
Bilen körs därefter ett tiotal meter för att kunna bogseras till verkstad.

På verkstaden återställs oljenivån och via kompprov konstateras att bilen inte visar något tecken på besvär med topplockspackning och bilen är heller inte törstig på vatten.
På verkstaden konstateras också att vevhusventilationen är full med motorolja som trycks in i motorn. Man föreslår att vevhusventilationen, avgassystem och luftmassemätare byts, för att kunna felsöka vidare. (Förmodligen finns det alltså en massa olja i avgassystemet också). Om det bara är detta som behöver göras och ett (förmodat) byte av katalysator så tycker jag att det kan vara är OK, eftersom jag gillar bilen.

Men det som jag funderar över är vad risken kan vara att det blivit motorskador pga oljan som tryckts in? Finns några erfarenheter på detta område? Hur mycket elände kan en BF230FD klara?
Det låter lovande för motorn alltså. :D
Ja, verkstaden är bra. De brukar hitta rätt fel. Men det lät som om man inte kunde vara säker på att det inte skulle kunna vara motorskador också. Jag vill ogärna byta motor, eftersom denna varit riktigt bra under de 20 år som bilen rullat.
av rid54
Om kompressionsprovet är OK och det inte är andra tydliga fel (missljud eller lågt oljetryck), eller att motorn läcker olja, så tycker jag nog att det låter rätt lugnt. "Skador" i en motor brukar vara självindikerande i många fall. Om det varit fel på vevhusventilationen under en period, kan det ansamlas gegg och annat äckel i motorn pga fukt/syror i avgaserna, så jag skulle nog byta olja + filter ett par gånger med kort intervall och köra några rejäla långturer dessemellan. Förutsätter såklart att man fixar grundfelet.... :)
/RID
hur pass väl märks det på dessa motorer egentligen med oljebränd katt på co värdet?
Hade en gammal bmw 328 som skickade 4-5Liter olja i avgassystemet. efter fixad vv körde jag 10-20 mil med blåvit rök och gjorde livet surt för några medtrafikanter, men de gick bra för de vart inte nederlag hos sbp sen...

NU kanske ja va snål, fattig och hade tur. men de kan ju gå bra med gamla systemet kvar. fanns knep att testa blåsa och lyssna för att kolla om min vv var ok och de rök mindre och mindre. så lite orolig va man väll första milen.
Ja, grundfelet är ju fortfarande oklart och kanske har det varit något som kommit successivt. När man väl hittar grundfelet brukar man ju kunna se att alla tecken på felet funnits där. I oktober lyste lambdalampan och verkstaden avläste kod 232 221. Efter kontroll av luftläckage och lambdasond, byttes lambdasond. Sedan, i november, lyste lambdalampan igen och samma felkod som tidigare. Då byttes en friskluftsslang mellan luftmassemätare och spjällhus. Vevhusventilationen rengjordes i april vid en service.

Bra tips om filterbyte, men är det luftfiltret för motorn eller oljefiltret som ska bytas? (Jag har börjat att läsa på om motorn, men jag har inte så bra helhetsbild ännu.)

Vad gäller katten, så är förhoppningen att den ska ha klarat sig (men den gillar väl tyvärr inte olja i riklig mängd) och Bilprovningen får väl mäta upp detta. Vad gäller själva avgasrören så antar jag det kommer att ryka så länge det finns olja som förbränns i rören och så länge det ryker så vet de inte att grundfelet är fixat.

Vi får verkligen hoppas att bilen inte kommer att ryka SÅ illa att någon tror att min Volvo är en SAAB, då får jag väl åka runt på ensliga vägar (och hoppas att bilen inte får motorstopp mitt ute i ingenstans) :) Mina föräldrar körde länge en gammal Saab 95, V4, från 1971. Det kunde vara ett riktigt motionspass att kallstarta den. Man fick trampa gaspedalen, samtidigt som man vred på tändningen, parerade med kopplingen och ibland också behövde använda choken. Sedan rök den förstås, av chokningen. Men den rykte inte på norrlandsresor på E4:an, då kunde man utnyttja frihjulet. Farten man fick upp i nedförsbackarna kunde man använda i uppförsbackarna och den enda gången det gick åt bensin var när man skulle passera Sundsvalls alla rödljus :)
av rid54
Jag avsåg oljefiltret... luftfiltret bör ju såklart bytas om det är smutsigt/oljigt, men det bör ju inte gro igen så fort.

Att lambdasonden gav upp beror kanske på olja i avgaserna, vilket i sin tur hänger ihop med felet [vad det nu är] i vevhusventilationen. Det bästa är ju om du kan hitta en fixarbok i stil med Haynes eller liknande, där man kan se hur vevhusventionationen är uppbyggd och sedan se över varje ingående detalj ordentligt. Som exempel fanns på äldre rödblocksmotorer en nippel i insugningsröret, som skapade cirkukaion i vevhuset mm genom undertrycket i insugningsröret. Om denna nippel sattes igen blev det väldigt konstigt och geggigt i luftfiltret och även andra problem. Det kanske finns nåt motsvarande på din motor.
Mvh
/RID
jag har för mig att det finns en slang med en kalibrerad nippel på insuget och ett flamskydd på oljeventilationen. Rengöres väl, vid var service, trorligen är det fekorsaken, allt annat är nog följdfel. självfallet är friska olje och luftfilter ett måste för att motorn skall gå bra, glöm inte heller bränslefiltret, även om det inte är inblandat i detta.
Tack! Vilka klippor ni är!
Jag har en Haynes-bok, men jag ska nog försöka skaffa en verkstadsbok också.
I Haynes står det "eftersom de kalibrerade nipplarna inte använder något filter, är det en god idé att kontrollera att passagen inte är igensatt av slam eller förbränningsrester".

Det står även att flamdämpare med tiden kan bli så igensatta av olja och beläggningar att övertryck uppstår i vevhuset, med läckage i tätningar, ventilkåpa och vevhusventilation som följd.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]