Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
hej alla :D

min volvo 240GL årsmod 1988 ser ut som att den har fått slagsida på den högra bakdelen & nivåskillnaden mellan bilens båda bakdäck & det bakre hjulhusets skärmkanter är olika på vänster resp den högera sidan (se länkade bilder) & båda fjädrarna bak är hela & intakta & testade genom att gunga bilen upp & ner & den slutar direkt att gunga så fort som jag släpper bilen......så troligtvis så är det en kass stötdämpare på den högra sidan bak men ni kan väl kolla på dom 3 bildrna & säga vad ni tror om det

tack på förhand

[url=http://postimage.org/image/ay7857z ... .jpg[/img]

Bild

Bild[/url]
av 245an
de e inte så att du har kapade fjädrar? isf kan dom va ojämtkapade
eller att den ena fjärden e bättre en den andra?
paj dämpare ska la inte spela någon roll efter som dom bara ska hindra gung å inte har nå å göra med höjd?:S
Användarvisningsbild
av maccus
245an skrev:de e inte så att du har kapade fjädrar? isf kan dom va ojämtkapade
eller att den ena fjärden e bättre en den andra?
paj dämpare ska la inte spela någon roll efter som dom bara ska hindra gung å inte har nå å göra med höjd?:S

hej

med tanke på att bilens enda & tidigare ägare köpte denna här bilen när han var 50 år gammal & den här bilen var då fabriksny den 8 januari 1988 när han köpte den...... & 25år senare då mannen var dryga 75 år gammal så köpte jag den av han i april 2012......så att den tidigare ägaren skulle ha kapat av fjädrarna den chansen är nog minimal......men att en av fjädrarna av någon konstig orsak ska ha blivit utbytt......den möjligheten finns ju......men varför byta ut en fjäder på en bil som bara har rullat 13,400 mil (miltalet då jag köpte bilen)
av rid54
Tror heller inte det är stötdämpare (om inte en av dem "fastnat" och inte låter sig dras ut). Har du kollat alla länkarmar till bakaxeln och deras bussningar? Bilen ser ju fräsch ut, men hur är det med ev rost i fjädersäten?
Mvh
/RID
av Rådlös
Mät med måttband på alla tänkbara ställen, fjädrarnas höjd när bakändan hänger fritt uppe mm. mm. och jämför båda sidorna. Kryssmät även mellan vänster fram och höger bak, samt höger fram och vänster bak. Den kan ju ha varit krockskadad och bristfälligt lagad. På 25 år kan mycket hända.
Användarvisningsbild
av maccus
rid54 skrev:Tror heller inte det är stötdämpare (om inte en av dem "fastnat" och inte låter sig dras ut). Har du kollat alla länkarmar till bakaxeln och deras bussningar? Bilen ser ju fräsch ut, men hur är det med ev rost i fjädersäten?
Mvh
/RID
hej

båda två fjädersätena är till 96% rostbefriade & iordninggjorda sommaren 2012......då bärarmarna & övre/undre fjädersätena ink allt annat runt omkring fick sig en riktig hård tuff omgång med den roterande ståtborsten så att gammal underredsmassa & ytrost försvann......sen så på med ett lager tunnflytande rostskydd som fick torka till sig lite över natten......& dag nr 2 så fick alltihopa ett lagom tjockt lager underredsmassa så någon rost finns inte där......men din teori om att höger stötdämpare kan ha fastnat & inte låter sig dras ut riktigt hela vägen den tanken har slagigt mig med......jag får kolla upp detta
Användarvisningsbild
av maccus
Rådlös skrev:Mät med måttband på alla tänkbara ställen, fjädrarnas höjd när bakändan hänger fritt uppe mm. mm. och jämför båda sidorna. Kryssmät även mellan vänster fram och höger bak, samt höger fram och vänster bak. Den kan ju ha varit krockskadad och bristfälligt lagad. På 25 år kan mycket hända.

hej

okej tack för tipset......ja ska kolla detta
av 245an
rid54 skrev:Tror heller inte det är stötdämpare (om inte en av dem "fastnat" och inte låter sig dras ut). Har du kollat alla länkarmar till bakaxeln och deras bussningar? Bilen ser ju fräsch ut, men hur är det med ev rost i fjädersäten?
Mvh
/RID
dämparn som du säger eller bussningar kan de beropå
kolla bussningarna som sitter mellan bakaxel å bärarm! gör du lätt med en kofot min va HELT slut fanns inget gummi kvar
Användarvisningsbild
av maccus
245an skrev:
Mvh
/RID
dämparn som du säger eller bussningar kan de beropå
kolla bussningarna som sitter mellan bakaxel å bärarm! gör du lätt med en kofot min va HELT slut fanns inget gummi kvar
jag ska ta & palla upp bilen med en pallbock på varje domkraftsfäste & bilen är så bra i karossen/ballkarna att den klarar detta under 1 - 2 timmars tid........så att allt där bak hänger fritt utan någon belastning & på så sett så kan man ju kolla......om det ev är någon av stötdämparna som kan ha fastnat i ett felaktigt läge & även passa på att kolla upp ev bussningar som kan vara trasiga & helt slut i gummit........men jag skulle behöva lite vägledning nu isf (vilka bussningar ska jag kolla & hur kontrollerar jag dom på enklast möjliga sett ??) mina chassi & bakvagns kunskaper ang : bussningar är inte så stora........tack på förhand
av rid54
Hej. Det är ju stel bakaxel på denna, så "layouten" är inte så komplex, egentligen. Det finns väl två "undre bärarmar" med fjädersäten och där själva bakaxeln är fastsatt. Kolla det fästet (vet inte om det ska vara gummi där, men axeln ska ju sitta fast...); dessa armars infästning i karossen har garanterat en bussning. Sedan finns det kanske reaktionsstag, som i så fall är som stänger mellan bakaxeln och karossen och som ska ta upp vridkrafter; bussningar i båda ändar om dessa stag finns! Äldre bilar brukade ha ett "panhardstag", som gick på tvären och höll axeln fast i sidled; bussningar även här (om staget finns). Du hittar säkert punkterna som är intressanta med sunt förnuft :)
Mvh
/RID
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]