Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pette
Vem är kunnig på statistik uppgifter över antal tillverkade Volvo modeller. Har kontaktat Volvo.cars men de hänvisade till att kunskapen finns säkert inom klubben. Jag har en Volvo 245 Turbo 1984 samt en Volvo 244 GL Black line och skulle gärna vilja veta hur många tillverkades av respektive kategori och går det även att få fram uppgifter på hur många som finns i trafik?
/Pette
av Amarace
Blackline är nog i princip omöjligt att få fram hur många som finns kvar eller i trafik då inte typkoden är speciell på dom, är en vanlig GL.
Turbo kan du beställa ifrån Transportstyrelsen, be dom kolla på typkoden (245-462 är det för en 245 Turbo)

Antal tillverkade är det Volvo som kan få fram, och nån klubb för 200-serien finns inte längre.
av pette
OK, ska kolla med transportstyrelsen hur många som är i drift, men Volvo svarar att enligt följande på min fråga om antalet tillverkade bilar "Tyvärr har vi inte kvar denna statistiken i våra system - vi kan bara beklaga då vi inte kan hjälpa till med svaret.
Det vi kan rekommendera är att ta en kontakt med någon av Volvo klubbarna i Sverige som kan hjälpa till."

/Robert
av Amarace
Märkligt svar av Volvo, hur ska en VOlvoklubb kunna veta om inte ens Volvo vet, det är ju Volvo själva som måste ge ut uppgifterna till klubben. Självklart finns det kvar i deras system, men dom är väl för lata för att kolla upp det.

Jag har haft uppgifterna, men tyvärr hittar jag inte åt det :( Kan ha försvunnit, men kanske har det nånstans. Hade uppgfiter på antal tillverkade per år samt hur många som fanns kvar 1998.
Användarvisningsbild
av Allinug
En väg att gå är att kolla i denna fil: http://www.240.se/200chnr.pdf
Här finns info om hur många bilar som tillverades per år och vilka chassinummer det handlade om.
Transportstyrelsen kan sedan göra en sökning på alla chassinummer med önskad typkod. Jag har ingen aning om de tar betalt för detta. Jag har själv varit intresserad av att veta hur många 245 1993 Classic som fortfarande finns kvar, men det går inte att särskilja dem från GL i transportstyrelsens register. Men i filen ovan kunde jag iaf se att min bil hör till de allra sist producerade av 245, om man går efter chassinummer, och det är ju alltid lite kul att veta när det gäller en sådan kultbil som 240.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]