- tis 04 dec 2012, 14:55
Hej!
Har en Volvo 244 GL från -88 (B230f).
Den har gått ca 12 000 mil och är i kanonskick (oerhört lite rost, mycket fin inredning och går bra i motor och låda).
MEN!
Bromsarna tar dåligt och drar lite snett. Det var okej bromsvärden hos besiktningen men jag ville åtgärda det ändå. Rätt ska vara rätt =)
Lämnade in till Mekonomen i GBG som sa att jag måste byta alla 4 skivor, alla belägg, alla oken och bromsslangar fram samt handbromsbackar (handbromsen tar kanon men ska visst bytas ändå). För detta skulle de ha 18 400:- men då ingick inte riktigt allt arbete eftersom det kan bli svårt att få loss delarna då de är gamla. Dessutom måste visst bromssystemet luftas.
Rekommendationen var att skrota bilen.
Jag betalade 675:- för felsökningen och körde därifrån.
Så. Nu behöver jag lite tips. Ska jag skrota bilen eller ge mig på att byta dessa delar själv. Har ALDRIG grejat med bromsar.
Verkar vara oerhört krångligt om det kan bli SÅ dyrt.
Någon som har grejat med bromsar? Går detta att göra på egen hand?
Nån som vet en bra (billig) verkstad i GBG?
ALL HJÄLP MOTTAGES TACKSAMT!
Bilder på bilen finns här:
http://www.garaget.org/?car=86162
Mvh,
Daniel
Har en Volvo 244 GL från -88 (B230f).
Den har gått ca 12 000 mil och är i kanonskick (oerhört lite rost, mycket fin inredning och går bra i motor och låda).
MEN!
Bromsarna tar dåligt och drar lite snett. Det var okej bromsvärden hos besiktningen men jag ville åtgärda det ändå. Rätt ska vara rätt =)
Lämnade in till Mekonomen i GBG som sa att jag måste byta alla 4 skivor, alla belägg, alla oken och bromsslangar fram samt handbromsbackar (handbromsen tar kanon men ska visst bytas ändå). För detta skulle de ha 18 400:- men då ingick inte riktigt allt arbete eftersom det kan bli svårt att få loss delarna då de är gamla. Dessutom måste visst bromssystemet luftas.
Rekommendationen var att skrota bilen.
Jag betalade 675:- för felsökningen och körde därifrån.
Så. Nu behöver jag lite tips. Ska jag skrota bilen eller ge mig på att byta dessa delar själv. Har ALDRIG grejat med bromsar.
Verkar vara oerhört krångligt om det kan bli SÅ dyrt.
Någon som har grejat med bromsar? Går detta att göra på egen hand?
Nån som vet en bra (billig) verkstad i GBG?
ALL HJÄLP MOTTAGES TACKSAMT!
Bilder på bilen finns här:
http://www.garaget.org/?car=86162
Mvh,
Daniel
Senast redigerad av 2 Motherpearl, redigerad totalt 0 gång.