Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#658651
Som rubriken lyder så gick kamremen av (vid körning) och jag vill nu sätta dit en ny. Jag tänkte sätta dit en ny på vinst eller förlust och hoppas på att ventilerna inte gått åt skogen. Bilen är en 460 2.0S

Jag har kommit så långt att den trasiga kamremen är borta och jag ska nu (om jag fattat det rätt) nollställa motorn.
Behöver man göra "mer nollstälning" än att sätta kamaxelhjulet, (heter det så?) i rätt position?

Jag tycker att rotorn i fördelarlocken inte pekar på cylinder 1 (ca 1 cm ifrån) vilket jag förstått att det ska göra när man sätter motorn i Övre Dödläge kan detta ha påverkas när kamremen gick av?

Jag är hyfsad nybörjare så förklara gärna som jag är en treåring :)
#658835
Nu är det redan på gång, har kommit så långt att jag skruvat ner allt förutom att jag inte får bort vevaxelns remskivebult.

Som jag skrev i en annan tråd på samma ämne så har jag lite problem med det. Enligt Haynes ska man "Skruva loss vevaxelns remskivebult samtidigt som vevaxeln hålls fast. Gör detta genom att låta en medhjälpare sticka in en skruvmejsel i i startkransens kuggar genom åtkomsthålet längst upp på balanshjulskåpan. Se till att inte skada tändinställningsgivaren."

Någon som har gjort detta och vet vart man hittar detta åtkomsthål?
#658840
DanielTheDude skrev:Hej!

Före du gör något annat så tycker jag att du ska göra ett kompressionstest, så vet du om ventilerna är hela eller inte.
Onödigt mycket jobb annars, helt i onödan.

MVH,
Daniel

... och hur gör man komp-test med remmen borta? :roll: :wink:
#658843
pupe1980 skrev:Nu är det redan på gång, har kommit så långt att jag skruvat ner allt förutom att jag inte får bort vevaxelns remskivebult.

Som jag skrev i en annan tråd på samma ämne så har jag lite problem med det. Enligt Haynes ska man "Skruva loss vevaxelns remskivebult samtidigt som vevaxeln hålls fast. Gör detta genom att låta en medhjälpare sticka in en skruvmejsel i i startkransens kuggar genom åtkomsthålet längst upp på balanshjulskåpan. Se till att inte skada tändinställningsgivaren."

Någon som har gjort detta och vet vart man hittar detta åtkomsthål?

allra enklast är att köra med "mutterpurran" !.
fast på min motor som sitter i rörhögen (b18 nånting från en -94 med centralsprut) så lossar man en plugg på oljefiltersidan och gängar in en M8 bult med veven i 0-läge.
#658938
blådåren skrev: allra enklast är att köra med "mutterpurran" !.
fast på min motor som sitter i rörhögen (b18 nånting från en -94 med centralsprut) så lossar man en plugg på oljefiltersidan och gängar in en M8 bult med veven i 0-läge.
mutterpurran, vad är det?

Man sätter en 8mm bult på denna motor (b20f om jag minns rätt) för att låsa i ÖD. Räcker det för att hålla i mot tro, eller kan man ha sönder något inne i motorn? Funderar på varför Haynes inte säger att man ska göra det istället för sätta en mejsel i kuggen?
#658950
Att skruva i en 8mm bult i hålet för att spärra vevaxeln är inte att rekommendera eftersom bulten är för mjuk och kan gå av, bättre att använda den släta bakdelen av en 8mm borr som är mycket hårdare och dessutom är slät så att den inte skadar något.

mutterpurran = mutterknackare

Sen står det lite olika i Haynes repbok beroende på hur gammal den är ang. låsningen av vevaxeln.
#659296
Det fungerade bra att ta bort remskivan. Nu åter står synkronisering om jag fattat rätt. I Haynes står det "Se till att vevaxeln är exakt i ÖD för kolv 1 genom att passa in synkroniseringsinskärningen på svänghjulet/drivplattan mot motsvarande markering på balanshjulkåpan."

Vart sitter dessa markeringar, har lite svårt för alla begrepp och namn på delar i motorn. Någon som vet vart jag ska kolla någonstans, eller kanske till och med har en sprängskiss över motorn. Jag har googlat utan resultat, desvärre finns det inget i Haynes-boken heller (men en jädrans massa kopplingsscheman).
#659326
Jag har nu satt dit remmen temporärt och markeringen på remmen stämmer med den fabriksgjorda skåran (den gula pricken på bilden) i "kamaxelhjulet" Dock verkar det som att någon har målat egna markeringar och dessa stämmer inte med remmen och inte heller den målade markeringen på skyddskåpan (se bild), kan de markeringarna varait till för något annat? vad då isåfall?


På "vevaxelhjulet" stämmer remmens markering med ena av de två hemmålade markeringarna, dock inte med den målade på skyddskåpan (se bild). Hittar ingen skåra eller något annan markering från fabrik. Kan det vara rätt som jag satt det. Den 8mm borren sitter i, så kolv 1 borde vara i ÖD (har dock inte kunnat bekräfta det, se tidigare inlägg).


Jag funderar på ifall rotorn i fördelarlocket står fel (se bild), kan den ha förskjutits ur kam-axelns "fasta lägen" iochmed kamremsbrottet, eller ser det ut som det ska?

Är supertacksam för all hjälp jag kan få då jag är helt ny på sånt här, och kanske inte heller världens bästa på att förklara :lol:

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]