Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eije
Tja,

Körde min 245:a -88 från stockholm igår. Har kört den ca 500mil sen jag köpte den och det har aldrig varit några problem men igår så började den bråka lite.
När jag slog på helljuset så flimrade instrumentbelysningen samt att radion "tappade kraft" efter ett tag.
Det var inga problem att starta bilen idag men jag misstänker att den kanske laddar lite dåligt... Någon som har några tankar?

Har plockat ur generatorn och tittat kol och ohm-mätit reläet, samt rengjort alla kontakt ytor på generator och batteriet.
Jag vet inte om felet är kvar men tänkte lägga upp en tråd ifall ifall.

Vore tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta en multimeter och Voltmät mellan polerna på batteriet ej på kabelskorna. Först mäter du när motorn är avstängd starta sedan bilen och mät när bilen går på tomgång och sedan gär du en mätning när motorn går i c:a 2000-2500 varv. Återkom med mätresultat.

Mvh GK
av Eije
Okej, ska stoppa tillbaka generatorn imorgon, är för kallt ute nu. Återkommer då.
Tack!
av Eije
Gjorde mätningar idag

Av, 12,52
Tomgång 14,33
Ca 2-2,5, 14,30

Jag tycker dessa värdena ser bra ut, det visar ju att batteriet faktiskt laddar eller hur? (el är inte min grej)
Kan det vara så att det är nått jordningsfel någonstans som gör att det glappar lite?
av Rådlös
Om vi vänder lite på dina ord, " det visar ju att batteriet faktiskt laddar eller hur?" I det här fallet är det generatorn som laddar som den skall. Nu hade du 12,52 volt i vilospänning. Det är fullt OK. Men det kunde ju vara så att batteriet inte kunde emot laddning. Men den biten fungerar bra.
Jag tror mera på någon glappkontakt till instrumenten. Det finns många ställen där det kan ärga och slitas. Kolla att alla kontaktstycken sitter ihop ordentligt. Sätt på med tändningsnykeln så att lamorna lyser. Ruska och dra lite försiktigt i kablarna på undersidan. Blinkar det eller slocknar då så har du hittat någon svag punkt med glappkontakt.

Vill du lära dig mer om el så har Kjell & Co givit ut en bok, Hur funkar det. Den ser ut som den kostar flera hundralappar, men den kostar under 50 kr. Där kan man lära sig enkel ellära på ett klart och lättfattat sätt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När du "slog på helljuset" använde du då spaken vid ratten eller skiftade du med vredet till det högra läget där helljuset fungerar? Det där vredet är nämligen en svag punkt.

Mvh GK
av Eije
Förlåt laddas* ;)
Okej jag får väl ta och slita lite i kablarna och se vad som händer...

Vredet stod i det högra läget, skiftade med spaken.

Sen var det inte bara instrumentbelysningen som "flimrade" när jag bytte till och från helljus, radion tappade också jås och blev långsammare om ni förstår hur jag menar då...

Jag har ju iof inte provkört efter att jag rengjorde poler, kontaktytor osv... så förhoppningsvis så kanske problemet redan är borta.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du extraljus kopplade så att dom lyser tillsammans med helljuset?

Mvh GK
av umekille
Låter som ett batteribyte ger bilen
orken åter...Du kan testa lämna
billyset på sen du stängt av motorn
mät batteriet efter 4-5minuter är det
under 12v. så har batteriet tappat orken.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]