Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baccis
#599178
Följande fråga gäller: VOLVO 464-183 GL/E-PKT.
Efter att kamremmen gick av så finns inget komp i cyl 2 & 3 (de 2 mittersta).
Utgår därför från att ventilerna är krökta och då måste det vara märken i kolvarna.
Om det skulle löna sig att byta ventiler eller renovera toppen så bör väl kolvarna bytas?
Bilen har gått över 25000 mil så det lutar åt skroten.

Hur skulle ni gjort?

Timmar är också tid...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#599219
Skulle nog bero på bilens skick i övrigt. Är karossen och det mekaniska i övrigt i bra skick så skulle jag nog åtminstone lyfta på toppen och se hur det ser ut och sedan göra en kostnadskalkyl för att få igång motorn. Är bilens skick däremot i risigt skick så skulle jag nog försöka sälja den som reservdelsbil och går inte det så får det bli bilarnas himmel. :cry:

Mvh GK
av shaanas
#599884
Det är inte så farligt att plocka toppen. Plocka bort insug, grenrör, toppen gör man på ett par timmar. Lite förlängningar som man kan vrida på för grenröret kan vara lite trångt att dra av alla muttrar.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]