Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av putchi
Hej !

Jag har en Volvo 360 -88, B200 motoer, som stått oanvänd i ca 2 år. När jag ska starta den så går den antingen igång direkt eller oxå blir den sur. Om jag plockar ur och torkar av tändstiften så tänder den till på första försöket, men om den inte startar ordentiligt så får man börja om.

Några tips?
av kobo_83
jag har likadant problem men ingen anning om hur man ska göra...choken som hänger sig nee jag vet inte?
Användarvisningsbild
av fribbe_740
putchi skrev:Hej !

Jag har en Volvo 360 -88, B200 motoer, som stått oanvänd i ca 2 år. När jag ska starta den så går den antingen igång direkt eller oxå blir den sur. Om jag plockar ur och torkar av tändstiften så tänder den till på första försöket, men om den inte startar ordentiligt så får man börja om.

Några tips?
tjafsiga tändsift som bottentänder?
av 480fantast
Jag hade en 360GL -88 för några år sedan och jag hade ett liknande problem. Den startade alltid direkt om den hade stått stilla en dag eller två resp om jag stannade den och startade direkt. Om den hade stått stilla någon timme eller så då var den knepig. Det tog lång tid innan den tände och det luktade bensin om bilen...

Efter mycket funderande och letande kom jag på att det skulle kunna vara en insprutningsventil som inte stängde. Det sitter ju en sådan på varje munstycke som styr bränslemängden via signaler från styrboxen.
Ett nytt var svindyrt men jag köpte ett beg på skroten och provade mig fram till vilken cylinder den defekta ventilen satt på. Efter det var det aldrig några problem att starta den!

/480fantasten
Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]