Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av garbo
Hej alla! Ny här på forumet, har läst de flesta trådarna om dessa problem men inte hittat nån lösning på mitt...
Problemet började med att den vänstra spolen i bränslereläet stängde när man vred på tändningen, men släppte när startmotorn började snurra. Höll man ihop reläet medans man körde startmotorn så startade bilen och gick som vanligt dvs då motorn gick hölls reläet stängt av sig själv. Vid felsökning & mätning hördes ett surrande från reläet nån gång, sen stängde inte högra spolen sig heller. Köpte nytt relä och nu så funkar vänstra spolen men den högra går icke.
Stänger man reläet för hand går pumpen. Byglar man kontakten går bägge pumparna o bilen startar.
Tändning av: 12v på stift 30 samt på stift 86/1
Tändning på: 11,7v på följande stift:30-85-86/2-87/1. 86/1 ca;3v? 87/2 0v stänger man reläet manuellt så även 11,7v där också. Vad är det som styr reläets till o frånslag? Tycker att den vänstra spolen borde släppa nån gång när man står med tändning på? Har väl med bränsletrycket att göra eller?
Drar man ur kontakten till svänghjulsgivaren så stannar den så då borde den vara hel eller?
Fanns inga felkoder sist jag höll på men idag dök de upp en, 2-3-2, kompenserar för rik eller mager blandning på tomgång. Kan tilläggas att när det första felet dök upp så startade bilen på startgas men då tändes lamdalampan.
Långt inlägg men så långt har jag kommit, nu blir jag snart tokig...
av garbo
Hej igen!
Ingen som har en aning eller som begriper sig på ett elschema bättre än mig???
Som jag ser det finns det några tänkbara fel;
*Styrenhet
*Bränslepumpar(kortis?)(dålig jord?)
*Tändningslås
*Kabelbrott
Vad styr bränslereläet? Nån som vet??
Bilen har bara rullat 24xxx nånting, år rostskyddsbehandlad, innerskärmar bak(ganska ovanligt, har bara sett det nån gång) servicebok (full från volvo) så jag köpte den för någr år sen för att vårda, köra och behålla så jag vill verkligen få till detta och INTE nån lösning med med strömbrytare till pumparna...
Snälla hjälp mig nån som kan detta med 240...Verkstäderna går bet...så även jag!
Tack på förhand!!!/ Garbo ??:-/
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om du har möjlighet att tillfälligt låna en insprutbox för ditt system så prova att byta box.

Mvh GK
av garbo
Tack Henke3 och GK :D :D :D
Börjar kännas som ett styrenhetsfel när man kollar schemat, precis som GK skriver!
Ska jaga runt o se om jag får tag i en att låna, annars vad är ungefärligt nypris tro?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du kan hitta på skroten(t.ex. från bildelsbasen .se) för c:a 800:-, vet inte vad dom kostar nya med det lär nog vara ganska dyrt.

Mvh GK
av garbo
Om man köper en box till en FD passar den då till min F och blir den då på 136hk? Eller är det mer som skiljer dessa båda åt? Såg det fanns -92ór i Ådalen! :)
av Rådlös
Det låter inte så lyckat. Varje motortyp har ju en ECU = styrdator, som är inställd med dom parametrar som gäller för just den motorn.
Läs här en disskusion från ett annat forum. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=142948
Debattörerna där är inte överens om vad som gäller. Det är alltså spridda oklarheter, och det varningsflaggar för trubbel i alla fall för mig (som inte är någon speciellt sakkunnig, men har kört och ägt en 245 -92 i många år). Så håll dig till B 230 F av -92 års modell, tycker jag.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den box du bör söka har 951 som sista siffror i Boschnumret men troligen kan du även använda box 561, har du tittat vad du har för Boschnummer på den som sitter i din bil?

Mvh GK

Om man räknar med att få högre avk[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]