- fre 16 sep 2011, 15:11
#567044
Hej alla! Ny här på forumet, har läst de flesta trådarna om dessa problem men inte hittat nån lösning på mitt...
Problemet började med att den vänstra spolen i bränslereläet stängde när man vred på tändningen, men släppte när startmotorn började snurra. Höll man ihop reläet medans man körde startmotorn så startade bilen och gick som vanligt dvs då motorn gick hölls reläet stängt av sig själv. Vid felsökning & mätning hördes ett surrande från reläet nån gång, sen stängde inte högra spolen sig heller. Köpte nytt relä och nu så funkar vänstra spolen men den högra går icke.
Stänger man reläet för hand går pumpen. Byglar man kontakten går bägge pumparna o bilen startar.
Tändning av: 12v på stift 30 samt på stift 86/1
Tändning på: 11,7v på följande stift:30-85-86/2-87/1. 86/1 ca;3v? 87/2 0v stänger man reläet manuellt så även 11,7v där också. Vad är det som styr reläets till o frånslag? Tycker att den vänstra spolen borde släppa nån gång när man står med tändning på? Har väl med bränsletrycket att göra eller?
Drar man ur kontakten till svänghjulsgivaren så stannar den så då borde den vara hel eller?
Fanns inga felkoder sist jag höll på men idag dök de upp en, 2-3-2, kompenserar för rik eller mager blandning på tomgång. Kan tilläggas att när det första felet dök upp så startade bilen på startgas men då tändes lamdalampan.
Långt inlägg men så långt har jag kommit, nu blir jag snart tokig...
Problemet började med att den vänstra spolen i bränslereläet stängde när man vred på tändningen, men släppte när startmotorn började snurra. Höll man ihop reläet medans man körde startmotorn så startade bilen och gick som vanligt dvs då motorn gick hölls reläet stängt av sig själv. Vid felsökning & mätning hördes ett surrande från reläet nån gång, sen stängde inte högra spolen sig heller. Köpte nytt relä och nu så funkar vänstra spolen men den högra går icke.
Stänger man reläet för hand går pumpen. Byglar man kontakten går bägge pumparna o bilen startar.
Tändning av: 12v på stift 30 samt på stift 86/1
Tändning på: 11,7v på följande stift:30-85-86/2-87/1. 86/1 ca;3v? 87/2 0v stänger man reläet manuellt så även 11,7v där också. Vad är det som styr reläets till o frånslag? Tycker att den vänstra spolen borde släppa nån gång när man står med tändning på? Har väl med bränsletrycket att göra eller?
Drar man ur kontakten till svänghjulsgivaren så stannar den så då borde den vara hel eller?
Fanns inga felkoder sist jag höll på men idag dök de upp en, 2-3-2, kompenserar för rik eller mager blandning på tomgång. Kan tilläggas att när det första felet dök upp så startade bilen på startgas men då tändes lamdalampan.
Långt inlägg men så långt har jag kommit, nu blir jag snart tokig...