Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thagird
Hej.
Jag har tagit mig en tur till Norge med min 244 gl -88. Jag har haft en dunkande ljud från bakre undersida av bilen vilket jag först trodde var ett löst avgassystem. Det börjar inte dunka men en gång när jag börjar köra utan börjar tyst och blir högre och högre eftersom, till slut så slår det i princip hela tiden och i takt med hastigheten. dock så tystnar det från och till och över 110 km/h.
Jag har lyft upp hjulet och känt på det och det sitter som det skall, det klickar däremot när jag drar den fram och sen tillbaka. Är detta hjullagret som är trasigt eller något annat?
Eftersom jag är I norge så undrar jag även om bilen klarar att köras hem, som tar ca 5.5 timmar, utan någon risk för stopp eller bör jag låta bilen stå kvar? har läst att det krävs en del specialverktyg som jag inte har tillgång på här uppe.

// Thagird
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det låter inte som ett fall av dåligt lager. Jag skulle vilja rekommendera dig att ta av hjulet och titta hur det ser ut där bakom. Det kan vara både det ena och det andra.

Mvh GK
av Thagird
En hobbymekare tog sig en titt bakom hjulet idag och han tippade på att det var hjullagret som höll på att ge sig eller att det var något med axeln eftersom den läcker olja. Det låter som om det dunkande ljudet kommer från hjulområdet och inte under golvet men ska höra på det nu snart. men säg att det är antingen stödlager eller knutkorset som gett sig, tror ni jag klarar köra 5 timmar på motorväg hem?
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]