Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HenkeL
Har sökt, och funnit väldigt blandade svar på följande fråga, så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite!

Har en 244 från -90 där bakfjädrarna blivit lite för slitna, så den ser sänkt ut bak. Dämparna är hela nya, så för att inte slita på dem onödigt mycket och för att få en bättre nivå på bilen bak tänkte jag byta fjädrarna. Men till vilka?

Vissa rekommenderar de från 245, vissa säger 244GLT/Turbo och vissa säger nya original dvs 244 ej GLT/Turbo. Vad säger ni, och varför? Motiveringen till de olika brukar lyda att 245 har hårdare fjädrar än 244, och samma gäller GLT/Turbo. Men att hårdare fjädrar till en i övrigt ej modifierad 244 kan göra bilen osäker och "sladdrig" på vägen. Vill egentligen bara ha normal höjd på bilen bak, så den ser mer original ut än den gör nu med sin sänkta bak :( Lite styvare dämpning är ju såklart aldrig fel heller...

Alternativet är en sänkningssats. Tycker egentligen den är lite för hög original, så ett par centimeter lägre vore gött, men har läst att de flesta sänkningssatserna kräver att man fäster fjädrarna i benen på nåt sätt för att de inte skall glappa. Plus att de flesta sänkningssatser sänker lite för mycket. 25mm sänkning vore typ optimalt, men det är väl svårt att få till?

Tacksam för lite hjälp :-)-)
Biltema tar 299:- för standardfjädrar till Volvo 240, Mekonomen tar 489:-.

Mvh GK
av rd350
Jag rekomenderar bakfjädrar från en 245. Vill du ha den lägre bytar du runt om, turbon är något lägre och är hårdare än original dessa fjädrar blir på plats utan vidare modifieringar. Billigare varianten är en sänkningssats för styvt en tusenlapp men då brukar fjädrarna där bak "hänga löst" och du får göra stoppband till bakaxeln. Vissa kortar dämparna men jag rekomenderar inte att svetsa i dessa!
Användarvisningsbild
av HenkeL
Tack för era svar! Det lutar åt att köra på orginalhöjd, så skaffar nog ett par vanliga från 244 eller 245. Hur stor är skillnaden i hårdhet? Höjden är densamma antar jag?
Ett varv brukar gå att ta bak utan problem.
Fram inga problem med ett varv.
Verkar från några att Besiktningen godkänner slangklammer för att hålla fjädern.
Om du inte bryr dej om omedelbar rätt funktion så passar fjädrar från 140.
Verkar vara samma ytterdiam upp till 740.

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]