Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Tja!

Satte dit servostyrning på min 244 gl -82 för en vecka sedan. När jag lyfte upp bilen och kikade så såg jag att det satt servo-spindelled på ena sidan och vanlig rak på andra sidan ( kanske därför bilen har varit riktigt dryg att köra ).... Hade som tur var två stycken servoleder efter donatorbilen som jag satte dit.

Första frågan är då: Ska servolederna peka framåt eller bakåt? Jag satte dit mina så dom pekar framåt men jag misstänker att de är fel, bilen tuggar ganska ordentligt när man svänger skarpt.

Andra frågan: Varför använder man andra leder till servo? Är det något speciellt med själva navet/ spindeln? Jag kollade upp donatorbilens spindlar men dom verkade vara samma i mått som på servolösa spindlarna.

Tredje frågan: Om nu det är något annat som avgör huruvida man ska ha special spindelleder, ska jag kanske fixa vanliga spindelleder istället då för att få bort tugget?
av rd350
Dom ska peka framåt, den med servo har kraftigare castervinkel. Du lär nog behöva ställa hjulvinklarna när du skiftat till rätt kulleder.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
har ställt vinklarna så dom är inte bekymmret ;)

Men om man säger såhär: styrstagen ligger ju inte i linje, från styrväxeln så pekar dom sedan lite framåt till infästningen i spindlarna...

Ska dom peka framåt eller vara raka? Är ganska säker på att den servolösa styrväxeln var rak
av rd350
I och med att kullederna kommer något längre fram kommer styrstagen att vinkla något mer framåt. Har aldrig skänkt det en tanke hur mycket :| Alla delar utom kullederna (spindellederna) är identiska i övrigt.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Men nu måste jag tänka lite...

Spindlarna från dom med servo ser alltså annorlunda ut? I så fall kanske jag ska sätta dit vanliga raka spindelleder eftersom jag har kvar original fjäderben och spindlar?
av rd350
Nej! Spindlarna är samma, kullederna skiljer. Jag skrev spindelleder för att de inte ska blandas ihop med p-ändarna. Allt som skiljer är kullederna.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vad var dedär med castervinkel i så fall då? Är det nåt i styrväxeln?

Jag klarar mig gott med "tugget", det är inte så allvarligt, men det vore samtidigt skönt att bli av med
av rd350
Castervinkel är samma vinkel du har på en cyckel, hjulet ska sträva att gå rakt fram om du släpper styret och styrningen blir lite "lugnare" Finns nog att läsa på nätet nånstans vad de olika vinklarna gör för "nytta" Hjulvinklarna är egentligen oerhört viktiga på en bil, särskilt att de är identiska höger och vänster, där finns ofta ganska mycket att finjustera även på nya bilar.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]