Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sunil
Hej, jag har planer på att trimma min b23a i min 244 83-. Jag har köpt två st weber förgasare (vet ej storlek än) ska inhandla extraktorgrenrör, 2.5 tums avgassystem eller bygga ett iaf och ett insug som passar till weber förgasarna men jag vet inte vilken topp jag ska ha, har hört att 405 och 531 topparna ska vara bra å trimma men jag är ny på trimma bilmotorer så jag vet inte vilken som passar och fungerar.

Skulle nån kunna ge mig förslag på en topp å förklara om man måste göra nåt när man sätter ditt den, nåt man behöver tänka på osv skulle också någon kunna säga vilket insug som jag borde ha till weber förgasarna har sett att det finns insug som är gjorda för weber å sen har jag för mig att det finns ett standard insug till nån b2x motor som är gjorda för två förgasare, har för mig att dom satt i 164 bilarna om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av Hilmer
En 405- eller 531-topp (tänk på att de flesta 405 har spridarhål som man får plugga) och en K eller H-kam till detta blir bra. Insug får du söka efter som är avsedda för Weber och B19/21/23/230, finns inget original.
Det passar inte från B30 som du nämner.
Det finns insug till Penta-motorerna med plats för dubbla förgasare, men här passar ju endast originalförgasare och inte Weber.
av Sunil
okej då vet jag, men jag har nu en fråga om storleken på förgasarna och insuget till, 1. Hur stor förgasare behöver jag räcker det med 2x 36/36 weber förgasare eller behöver jag större till min setup? och hur stor kan dom vara max? alltså så att motorn klarar av dom. 2. Insuget till förgasarna, vilket insug passar till vilken förgasare, äre så att det finns bara ett insug till B19/21/23/230 som passar till alla weber förgasar storlekar eller?
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]