Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Agneo
Hej!
Jag har fått i uppdrag av min sambos mormor att sälja hennes 244 GL-89 /alt. köpa den själv...
Bilen har bara rullat 6300mil o är i absolut nyskick! inte ens ett dörruppslag kunde jag hitta på den det enda som jag kunde anmärka på var att listen mellan stötfångaren och bakplåten hade några småbucklor i "kromet" + bagagerums tätningslisten var lite naggad på ett ställe och att en navkapsel saknas, Hon har kört 150 mil dom senaste tre åren och den har vart inne på Volvo för basservice 1 gång per år oavsett körsträckan så service boken är välstämplad trots sina låga mil =)
Tyvärr är den ju vit ,har ingen styrservo och bara den fyrväxlade m45 lådan...

Egentligen borde den ju sparas i detta fina skick till eftervärlden!
Funderar lite på om jag skulle ta över den för att undvika att den säljs till nån 18åring som målar den mattsvart o monterar ett taskigt kjolpaket! men det gäller ju att ha plats för allt!
På ett sätt är det synd att den inte var 10 år äldre för då hade ju gått som veteran!
Nu till min fråga vad är en sån här bil värd?
Synpunkter, tips o råd mottages tacksamt!
Behåll bilen och ställ undan, och rädda den till eftervärlden.

Det är inget större värde i en gammal 240.

Att den är damkörd är väl knappast ett säljargument eller värdehöjande. Snarare tvärtom.

En del damer och även herrar för den delen, vet inte hör man reglerar farten vid lågfartsmanövrering vid parkerig eller dylikt. Ofta är det full gas och reglera hastigheten med kopplingen. "Stanken" av bränd koppling ligger sedan över nejden. :wink:
Som Camaro69 säger: Behåll bilen och ställ undan, och rädda den till eftervärlden.
Eller använd den varsamt som en hobbybil. Garageplats etc. kan ibland gå att lösa om man blir medlem i någon motorklubb eller liknande sammanslutning.
Att försöka värdera en så här gammal bil med utgång från körsträcka och årsmodell är omöjligt. Helt enkelt för att det inte finns några tabeller för så gamla bilar. Det är i stället bilens skick och eventuella brister som är avgörande för ett försäljningsvärde.
Och kom ihåg: Rätt värde är något som endast uppstår när både säljare och köpare är överens om priset. Om det sedan är en skyhög fantasisumma eller ett verkligt vrakpris, har ingen betydelse. Är bara parterna överens om priset, så är det rätt pris.
Det där att ställa undan bilen är kanske inte det lättaste,krävs kunskap för det med. Man kan lätt säga att det som inte är i rörelse becknar ihop fullständigt,lister torkar,taket och inredning blir en mögelhärd utan dess like,alla gummidetaljer spricker typ bussningar, ja det mesta blir rent skit. Mitt råd är, kör runt och njut så länge det går med bilen och sköt om den så gott det går. Och Duh, som "Camaro" skriver, tänk på att det inte ska lukta koppling i nejden. :lol:
Jag skulle sparat den om jag hade haft plats, låt den ligga i ett garage och vårda den väl, glid runt 50-100 mil per sommar. Visst slits lagrade bilar, men jag har svårt att tänka mej att den kan slitas mer än en som körs. Se till att den står mörkt och svalt bara, helst med jämn temperatur.

Att spara den förutsätter ju trots allt att intresse finns. Gör det inte det så är det nog bara sälja den tyvär, sätt ut ett högt pris om du inte vill ha en som rollar den svart och installerar waunderbaum i den. Är den i fint skick så kommer en som värdesätter orginalskicket köpa den, tror jag iaf:)
Jag bjuder 10.000:- osedd. Här rollas ingenting, jag letar efter bättre begagnade plastlister på skroten till min nedrisade 89:a, 26.000 mil. ****244 GL 1989 - LOVE AT FIRST SIGHT, bilen skall överleva mig! :-)-)
Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]

Har både haynes boken och ett separat elsche[…]